Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ΓΙΑΤΙ χρησιμοποιείτε το email marketing και ποιοι είναι οι στόχοι τους οποίους θέλετε να πετύχετε; Αν ναι, τότε πώς μετράτε την αποτελεσματικότητά του;
Λογικά μέχρι σήμερα θα έχετε διαβάσει άρθρα όπως η ανατομία ενός αποτελεσματικού email, 8 Συμβουλές για Επιτυχημένο Email Marketing και 21 τρόποι για να δείτε τη λίστα σας να μεγαλώνει και είμαι σίγουρος ότι έχετε εντάξει τα περισσότερα από αυτά που γράφουν στην στρατηγική σας. Όμως όσο optimized και να είναι ένα email newsletter εάν δεν μπορείτε να μετρήσετε την αποτελεσματικότητά του τότε δεν ξέρετε αν όντως πετυχαίνει το στόχο του (και τον δικό σας).
Γι΄αυτό σήμερα θα σας παρουσιάσω τα 6 σημαντικότερα metrics για το email marketing που θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε εάν οι προσπάθειές σας αποδίδουν καρπούς και επίσης να καταπλήξετε τους συναδέλφους σας με τα έγκυρα και εμπεριστατωμένα αποτελέσματα που θα τους παρουσιάσετε! Ελπίζω τα μαθηματικά να είναι το δυνατό σας σημείο γιατί θα τα χρειαστείτε.
-
Clickthrough Rate (CTR)
Τι είναι;
To clicktrough rate περιγράφει το ποσοστό των παραληπτών ενός email, οι οποίοι έκαναν κλικ σε έναν ή και περισσότερους συνδέσμους (links) που βρίσκονταν μέσα σε αυτό. Είναι ίσως από τα πιο δημοφιλή metrics καθώς οι περισσότεροι marketers το υπολογίζουν κάθε φορά που στέλνουν ένα email για να δουν την επίδοσή του.
Ακόμα, το CTR προσφέρει σημαντικά insights και για το Α/Β testing, ενώ προσφέρει επίσης μια ξεκάθαρη εικόνα για το ποσοστό των ενεργών επαφών που έχετε στη λίστα σας, οι οποίοι ενδιαφέρονται για την εταιρεία σας και για το περιεχόμενο που τους προσφέρετε.
Πως υπολογίζεται;
Για να ανακαλύψετε το πολυπόθητο ποσοστό του CTR ενός email θα πρέπει να διαιρέσετε τον αριθμό των μοναδικών clicks με τον αριθμό των emails που παραδόθηκαν και να πολλαπλασιάσετε το αποτέλεσμα με το 100.
(αριθμός μοναδικών clicks ÷ αριθμός emails που παραδόθηκαν) x 100 = x% CTR |
Δείτε το στην πράξη με ένα απλό παράδειγμα:
(200 μοναδικά clicks ÷ 2.000 emails που παραδόθηκαν) x 100 = 10% CTR
-
Conversion Rate
Τι είναι;
To conversion rate περιγράφει το ποσοστό μετατροπής των στόχων που έχετε θέσει, έναντι της συνολικής επισκεψιμότητας του site ή μίας συγκεκριμένης web σελίδας σας. Πιο απλά: περιγράφει το ποσοστό των ανθρώπων που πάτησαν κάποιο από τα links του email newsletter που στείλατε και πραγματοποίησαν την ενέργεια που είχατε ορίσει (π.χ. αγορά, εγγραφή κλπ.). Άρα όσο μεγαλύτερο είναι το conversion rate, τόσο πιο επιτυχημένη είναι η στρατηγική και οι ενέργειές σας.
Επειδή λοιπόν το conversion rate είναι άμεσα συνδεδεμένο με το εκάστοτε call-to-action του email και αντίστοιχα εκείνο συνδέεται με τον συνολικό στόχο της ενέργειας είναι ένα από τα σημαντικότερα metrics που έχετε στο πλευρό σας για να δείτε αν αυτή η ενέργεια επιτυγχάνει το στόχο που έχετε θέσει.
Πώς υπολογίζεται;
Αρχικά, για να μπορέσετε να μετρήσετε το conversion rate των emails που στέλνετε θα πρέπει να ενσωματώσετε την email πλατφόρμα σας με το web analytics ή να χρησιμοποιήσετε μια πλατφόρμα marketing automation όπως αυτή της HubSpot. Εάν επιλέξετε την πρώτη οδό τότε θα πρέπει να δημιουργήσετε μοναδικά URLs για τα email links σας, τα οποία θα αναγνωρίζουν την πηγή από την οποία προέρχονται τα clicks, δηλαδή το εκάστοτε newsletter.
Τώρα, για να υπολογίσετε το conversion rate θα πρέπει να διαιρέσετε τα conversions με τον αριθμό των emails που παραδόθηκαν και να πολλαπλασιάσετε το αποτέλεσμα με το 100.
(το σύνολο conversions ÷ αριθμό emails που έχουν παραδοθεί) x 100 = x% conversion rate |
-
Bounce Rate
Τι είναι;
Το bounce rate περιγράφει το ποσοστό των emails που δεν μπόρεσαν να σταλούν στον παραλήπτη τους και το οποίο χωρίζεται σε δύο κατηγορίες: τα soft bounces και τα hard bounces.
Soft bounces θεωρούνται τα email που ενώ στάλθηκαν σε έγκυρη ηλεκτρονική διεύθυνση δεν μπόρεσαν να παραδοθούν, είτε λόγω γεμάτου inbox είτε λόγω προβλήματος του server του παραλήπτη τους.
Από την άλλη, τα hard bounces είναι τα emails που γυρνούν πίσω γιατί είτε δεν ισχύει πια η ηλεκτρονική διεύθυνση είτε είναι λανθασμένη. Όσα emails ανήκουν στη λίστα με τα hard bounces θα πρέπει να διαγράφονται αμέσως από τη λίστα σας γιατί μπορεί να στιγματιστείτε με τη φήμη του spammer από τους internet service providers (υπηρεσίες παροχής internet).
Πώς υπολογίζεται;
Για να υπολογίσετε το bounce rate σας θα πρέπει να διαιρέσετε τον αριθμό των bounced emails - των emails που γύρισαν πίσω- με το συνολικό αριθμό των emails που στάλθηκαν και να πολλαπλασιάσετε το αποτέλεσμα με το 100.
(αριθμός bounced emails ÷ emails που έχουν σταλεί ) x 100 = x% bounce rate |
-
Ρυθμός Ανάπτυξης της Λίστας Επαφών (List Growth Rate)
Τι είναι;
Ο ρυθμός ανάπτυξης της λίστας των επαφών σας περιγράφει το πόσο γρήγορα μεγαλώνει η λίστα που μπορείτε να αξιοποιήσετε για τις email marketing ενέργειες της επιχείρησής σας. Εκτός λοιπόν από τα metrics που συνδέονται με τα calls-to-action σας θα πρέπει να δίνετε σημασία και στα contacts που προστίθενται και αφαιρούνται από τη λίστα σας γιατί μέσω αυτών:
Α. αυξάνετε το reach σας
Β. αυξάνετε το κοινό σας
Γ. κατατάσσετε την εταιρεία σας στην κορυφή του κλάδου
Επίσης, σύμφωνα με τη HubSpot όλες οι email λίστες υφίστανται μια σταδιακή φθορά της τάξεως του 22,5% το χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι η συστηματική παρακολούθηση του συγκεκριμένου metric για την πραγματοποίηση βελτιωτικών κινήσεων που θα σας βοηθήσουν να μεγαλώνετε τη λίστα σας είναι εξίσου σημαντική.
Πώς υπολογίζεται;
Σε αυτήν την περίπτωση τα πράγματα είναι λίγο πιο σύνθετα. Θα πρέπει να προσθέσετε τον αριθμό των unsubscribes (όσων ζήτησαν να διαγραφούν από τη λίστα σας) με τον αριθμό όσων επαφών θεωρούνται spam, να αφαιρέσετε το σύνολο από τον αριθμό των νέων εγγραφών και έπειτα το διαιρέσετε με το σύνολο των επαφών της λίστας σας. Έπειτα το πολλαπλασιάζετε με το 100 και έχετε στα χέρια σας το πολυπόθητο αποτέλεσμα!
[(αριθμός νέων συνδρομητών) – (αριθμός unscubscribers + αριθμός spam) ÷ το σύνολο των διευθύνσεων email] x 100 = x% list growth rate |
-
Email Sharing/ Ποσοστό Προώθησης
Τι είναι;
Το συγκεκριμένο metric περιγράφει το ποσοστό των παραληπτών που είτε πάτησαν κάποιο κουμπί με την ένδειξη «Μοιράσου το στα social media» είτε πάτησαν το κουμπί «Στείλτο σε ένα φίλο».
Μπορεί να μην σας είχε περάσει μέχρι σήμερα από το μυαλό αλλά αυτό το metric είναι πολύ σημαντικό καθώς είναι μια πολύ μεγάλη ευκαιρία να αποκτήσετε νέα contacts. Εκτός λοιπόν από το υψηλότερο conversion το οποίο θα κερδίσετε από τους ήδη υπάρχοντες πελάτες σας, θα πρέπει να προσπαθείτε να προσελκύσετε και νέα leads. Πώς; Δίνοντας κίνητρο στους πελάτες σας να μοιραστούν το περιεχόμενό σας με τους φίλους τους.
Επίσης, το ποσοστό προώθησης και sharing ενός email σας δίνει μια ξεκάθαρη εικόνα για το πόσα νέα leads μπορούν να σας φέρουν οι παλιοί πελάτες σας, αλλά και για το ποιος τύπος περιεχομένου αρέσει περισσότερο στο κοινό σας και άρα είναι πιο sharable. Έχοντας αυτά τα insights θα είστε σε θέση να βελτιστοποιήσετε τις μελλοντικές καμπάνιες σας και να επιτύχετε τους στόχους σας πιο εύκολα.
Πώς υπολογίζεται;
Ο συγκεκριμένος υπολογισμός είναι αρκετά απλός. Διαιρείτε το σύνολο των emails με το σύνολο των clicks στα κουμπιά share και forward και όπως πάντα το πολλαπλασιάζετε με το 100 για να δείτε το ακριβές ποσοστό.
( αριθμός clicks στα κουμπιά share/forward ÷ αριθμός emails που παραδόθηκαν) x 100 = x% email sharing/ποσοστό προώθησης |
-
Συνολική μέτρηση της απόδοσης (overall ROI)
Τι είναι;
Η συνολική μέτρηση της απόδοσης, γνωστή και ως ROI είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται και αφορά στα έσοδά σας! Όπως με κάθε marketing ενέργεια έτσι και με τα email newsletters θα πρέπει να είστε σε θέση να προσδιορίζετε τα έσοδά σας σε σχέση με τα έξοδά σας και να κάνετε τις απαραίτητες επεμβάσεις εφόσον χρειάζεται.
Πώς υπολογίζεται;
Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να αφαιρέσετε το ποσό των εξόδων από τα έσοδά σας και να διαιρέστε το αποτέλεσμα με το ποσό των εξόδων. Έπειτα το σύνολο επί 100 για να δείτε το ακριβές ποσοστό.
[(ποσό εσόδων – ποσό εξόδων) ÷ ποσό εξόδων] x 100 |
Τέλος, εάν μέχρι σήμερα πιστεύατε τις φήμες ότι το email marketing δεν αποτελεί πλέον best practice θα σας έλεγα να το ξανασκεφτείτε! Το email marketing παραμένει ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για την απόκτηση leads. Μάλιστα, η αποστολή newsletters υπερτερεί σε σχέση με τα social media, όσον αφορά την επικοινωνία μιας εταιρείας με τους πελάτες και τα leads της. Φανταστείτε πόσο πολύ θα ενισχύσετε αυτήν την προσπάθειά σας τώρα που ξέρετε ποια metrics πρέπει να παρακολουθείτε, αλλά και το πώς να το κάνετε σωστά!