Λίγες μέρες πριν, οι webmasters και οι ιδιοκτήτες site διαπίστωσαν μια μεγάλη πτώση στο οργανικό traffic τους. Εάν είσαι ένας από αυτούς, διάβασε παρακάτω τον step-by-step οδηγό για να αναστήσεις το SEO και το ranking του website σου.
Προσωπικά, ασχολούμαι με το SEO από το 2011 και η αλήθεια είναι πως όταν διαπίστωσα την απότομη πτώση των rankings για κάποιες από τις σελίδες που διαχειρίζομαι, πρώτα θορυβήθηκα και έπειτα ξεκίνησα την έρευνα. Κάποιοι μιλούν για μεγάλο update της Google όμως η ίδια η εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει κάτι επίσημα.
Άρα, τι συνέβη; Φταίει το update της Google; Μήπως εγώ ή οι συνεργάτες μου χάσαμε κάποια πολύ σημαντικά links; Έπρεπε να βρω έναν τρόπο να απαντήσω σε αναπάντητα ερωτήματα και το έκανα, μέσω του πολύ χρήσιμου οδηγού αναβίωσης website rankings που ακολουθεί.
Πριν κάνεις το οτιδήποτε…
Βεβαιώσου ότι υπήρξε όντως πτώση στα rankings των keywords και δεν πρόκειται για κάποια δυσλειτουργία του ranking tracker σου. Δες αν:
- Έχει όντως μειωθεί το οργανικό traffic στις συγκεκριμένες σελίδες
Δοκίμασε να συγκρίνεις το οργανικό traffic με τις σελίδες που επηρεάστηκαν ανά εβδομάδα, πριν και μετά την πτώση των website rankings. Φρόντισε η σύγκριση να γίνεται σε παρόμοιες ημέρες της εβδομάδας.
Επίσης, πριν σε πιάσει πανικός, σκέψου: είναι όντως μεγαλύτερη η πτώση στα rankings από τη συνολική διαφορά που υπάρχει στα rankings κάθε εβδομάδα; Μήπως η πτώση οφείλεται σε κάποια εποχικότητα (π.χ. τριήμερο) ή εάν υπάρχει κάποιος λόγος για τον οποίο μπορεί να υπάρχει πτώση στο search volume σου;
- Το Google Search Console εμφανίζει τα ίδια αποτελέσματα
Χρησιμοποίησε την ενότητα Search Analytics για να δεις τα clicks, τα impressions και την μέση θέση του κάθε keyword, της κάθε σελίδας ή και του συνδυασμού αυτών. Έτσι θα μπορείς να συγκρίνεις τα αποτελέσματα του GSC με αυτά του ranking tracker που χρησιμοποιείς. Φυσικά θα πρέπει να τρέξεις το report με τα επιλεγμένα keywords.
- O rankings tracker δείχνει διαρκή πτώση των rankings
Καλό είναι να παρακολουθείς τα rankings για τα σημαντικά keywords σε καθημερινή βάση, για να είσαι σε θέση να γνωρίζεις εάν τα rankings σου εξακολουθούν να πέφτουν με το πέρασμα των ημερών.
Εάν απλώς διακρίνεις μια πτώση στο ranking tool και στην επισκεψιμότητα αλλά τα κλικ στο GSC είναι ακόμα υψηλά, τότε επικεντρώσου στην παρακολούθηση αυτού του issue και απόφυγε τις σπασμωδικές κινήσεις.
Εάν πάλι βλέπεις ότι κάτι δεν πάει καθόλου καλά με τα rankings σου τότε συνέχισε να διαβάζεις…
Τι μπορεί να πήγε στραβά;
Πρόβλημα #1: Ένα πιθανό update του αλγόριθμου της Google.
Όπως είπα και στην εισαγωγή κυκλοφορεί η φήμη ότι αυτή η μαζική πτώση των rankings πιθανό να οφείλεται σε μεγάλο update της μηχανής. Όμως, ως γνωστών, η Google κάνει updates στον αλγόριθμό της κάθε μέρα οπότε, ως webmasters, έχουμε μάθει να μην εφησυχάζουμε.
Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν πολλές ομάδες SEO experts, οι οποίοι καταγράφουν αυτές τις αλλαγές και τις μοιράζονται μαζί μας. Μια καλή πηγή πληροφοριών τέτοιου είδους είναι το MozCast.
Η λύση:
Εάν πράγματι πρόκειται για μεγάλο update του αλγόριθμου της Google, τότε θα πρέπει όλοι μας να επαναπροσδιορίσουμε την προσέγγισή μας σε σχέση με το SEO. Θα πρέπει λοιπόν να δούμε για τι ακριβώς μας «τιμωρεί» η Google και να το διορθώσουμε όπως επίσης και να καταλάβουμε γιατί η Google έκανε αυτήν την αλλαγή.
Σε κάθε περίπτωση, όπως συνηθίζω να λέω στους συναδέλφους αλλά και σε πελάτες, για να είναι κανείς απόλυτα ασφαλής θα πρέπει να ακολουθεί τους κανόνες (guidelines) που ορίζει η μηχανή αναζήτησης.
Πρόβλημα #2: Χαμένα links.
Υπάρχει τρόπος να ανακτήσεις το συγκεκριμένο report για τα χαμένα links μέσω διαφόρων εργαλείων όπως τα Ahrefs, Majestic, Open Site Explorer κ.α., Μέσω αυτού του report θα πρέπει να δεις:
- Αν υπάρχει κάποια εμφανής μείωση των links σε όλο το site
- Αν υπάρχει κάποια εμφανής μείωση των links στις σελίδες των οποίων το ranking έχει μεταβληθεί
- Αν υπάρχει κάποια εμφανής μείωση των links σε σελίδες του website σας που
«λινκάρουν» με τις σελίδες των οποίων το ranking έχει μεταβληθεί
Εάν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε με τη βοήθεια εργαλείων crawling, όπως το Screaming Frog, θα μπορέσεις να βρεις αυτές τις σελίδες και να ελέγξεις τον αριθμό των internal links ακόμα και για τις σελίδες στις οποίες παρεμβάλλεται ένα ακόμα link μεταξύ αυτών και των σελίδων που έχουν επηρεαστεί. - Αν υπάρχει κάποια εμφανής μείωση των inbound links των σελίδων που εμφανίζουν πτώση στα rankings
Πάλι, μπορείς να χρησιμοποιήσεις σχετικά εργαλεία ώστε να βρεις ποια sites που λινκάρουν στις σελίδες που έχουν επηρεαστεί. - Μήπως κάποιο από αυτά τα sites εμφανίζουν το ίδιο πρόβλημα
- Μήπως αυτό οφείλεται σε κάποιο πρόσφατο update; Μήπως λόγω αυτού χρειάστηκε να αλλάξουν τα URLs τους, τη δομή της πλοήγησης ή ακόμα και το on-page περιεχόμενο
Η λύση:
Το μυστικό εδώ είναι να ανακαλύψεις από ποιον έχασες τα links και γιατί προκειμένου να τα ανακτήσεις ή ακόμα και να τα αντικαταστήσεις. Αυτό μπορεί να γίνει είτε επικοινωνώντας προσωπικά με τον ιδιοκτήτη του site προκειμένου να δεις τι πήγε στραβά, το οποίο μεταξύ μας το βλέπω δύσκολο, είτε να ζητήσεις βοήθεια από την ομάδα σου. Η δημιουργία νέων ποιοτικών links για τη γρήγορη αντικατάσταση των παλιών θα βοηθήσει αρκετά.
Πρόβλημα #3: Μήπως έκανες κάποια αλλαγή στις σελίδες που επηρεάστηκαν;
Μερικές φορές το πρόβλημα είμαστε εμείς. Εάν λοιπόν εσύ ή κάποιος από την ομάδα σου άλλαξε πρόσφατα κάποιο στοιχείο στις σελίδες που εμφανίζουν την πτώση στα rankings τότε ίσως η Google να θεωρεί ότι πλέον αυτές οι σελίδες δεν είναι τόσο σχετικές με το keyword στο οποίο στοχεύουν.
Ενέργειες που μπορεί να επηρεάσουν τα rankings:
α. Αλλαγή URL
Tο URL μιας σελίδας αποτελεί μοναδικό τρόπο αναγνώρισης μιας σελίδας από τη Google. Αλλάζοντας το URL είναι σαν να δημιουργείς μια νέα σελίδα ακόμα και εάν δεν έχεις πειράξει καθόλου το περιεχόμενο.
β. Αφαίρεση του targeted keyword από σημαντικά μέρη της σελίδας (π.χ. page title, headings κλπ.).
γ. Αποτυχία πρόσβασης της Google στο website σου. Μπορείς να το ελέγξεις από τα server και crawl reports του GSC.
δ. Δυσκολία της Google να «διαβάσει» το περιεχόμενο μιας σελίδας.
Η λύση:
α. Εάν έχεις τροποιποιήσει το URL, τότε δες εάν μπορείς να το επαναφέρεις στο αρχικό. Αν όχι, τότε φρόντισε το παλιό URL να στέλνει στο καινούργιο (σου λέει κάτι το 301;).
β. Εάν έχεις τροποποιήσει το κείμενο σε μια σελίδα, προσπάθησε να το αντικαταστήσεις με το προηγούμενο και άφησέ το μέχρι να επανέλθουν τα rankings. Μετά δοκίμασε να το αλλάξεις.
γ-δ. Εάν η Google δεν είναι σε θέση να βρει και να διαβάσει το περιεχόμενο της σελίδας σου τότε έχεις πρόβλημα και πρέπει να απευθυνθείς σε κάποιον developer.
Πρόβλημα #4: Μήπως τροποποίησες τα internal links αυτών των σελίδων;
Εάν πρόσθεσες ή αφαίρεσες internal links από τις εν λόγω σελίδες τότε αυτό μπορεί να επηρεάσει την ισορροπία των links στο website σου και άρα να επηρεάσει και τον τρόπο με τον οποίο η Google αξιολογεί το περιεχόμενο της κάθε σελίδας.
Σκέψου εάν ανανέωσες το site navigation όπως για παράδειγμα το top navigation, το side navigation, το footer navigation, τα προτεινόμενα blog posts κλπ. ή αν έκανες μεγάλες αλλαγές στο anchor text.
Αν όχι, μήπως τότε έκανες κάποιο update σε βασικές σελίδες του website σου, όπως η αρχική σελίδα, οι σελίδες των top κατηγοριών ή των linkbait άρθρων, οι οποίες λινκάρουν στις σελίδες που έχουν επηρεαστεί;
Η λύση:
Υπάρχουν δύο σενάρια που μπορείς να εφαρμόσεις αφού διαπιστώσεις την ακριβή ποσότητα των links που δεν στέλνουν πλέον στις σελίδες που έχουν επηρεαστεί.
To καλό σενάριο: Εάν έχεις πρόσβαση στο παλιό website σου – όπως ήταν πριν τις αλλαγές – τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα εργαλείο όπως το Screaming Frog προκειμένου να συγκρίνεις τον αριθμό των links μεταξύ του παλιού και του νέου.
To όχι τόσο καλό σενάριο: Εάν δεν έχεις πρόσβαση στην παλιά version του website σου τότε θα πρέπει να δώσεις λίγο χρόνο στο εργαλείο να συγκρίνει τα websites και να σου δώσει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Προφανώς αυτό είναι ένα πρόβλημα που λύνεται από τη ρίζα του, δηλαδή τη δομή του website. Όμως επειδή θα πρέπει κάποια στιγμή το SEO να λειτουργήσει συνεργατικά με το UX για το κοινό καλό μπορείς να αρκεστείς σε μια αποτελεσματική μέση λύση, όπως για παράδειγμα να προσθέσεις links σε άρθρα, στο footer του website ή στην περιγραφή των προϊόντων εάν διαχειρίζεσαι ένα e-shop. To αποτέλεσμα θα είναι σίγουρα ικανοποιητικό.
Πρόβλημα #5: To user feedback της Google προτείνει να αλλάξεις τον τρόπο που εμφανίζεσαι στις αναζητήσεις.
Όπως ξέρεις η Google χρησιμοποιεί machine learning για να καθορίσει τα rankings. Με λίγα λόγια, αξιολογεί τις σελίδες βάσει, μεταξύ άλλων, του CTR και της διάρκειας παραμονής των χρηστών.
Αυτό σημαίνει ότι μάλλον:
α. Πρόσθεσες κάποιο pop up το οποίο αύξησε το bounce-rate.
β. Για κάποιο λόγο αυξήθηκε ο χρόνος φόρτωσης της σελίδας και άρα οι επισκέπτες την εγκαταλείπουν.
γ. Άλλαξες κάποιο page title ή meta description και επηρέασε αρνητικά το CTR.
Η λύση:
α. Δοκίμασε ένα άλλο είδος pop-up λιγότερο ενοχλητικό όπως το scroll popup, το timed popup, το exit popup ή ακόμα και ένα σταθερό cta.
β. Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να απευθυνθείς επειγόντως σε developer.
γ. Προσπάθησε να αντικαταστήσεις αυτά τα λεκτικά με εκείνα που είχες πριν την πτώση των rankings. Προφανώς έκαναν καλύτερη δουλειά!
Πρόβλημα #6: O ανταγωνισμός κάνει κάτι καλύτερα από εσένα.
Έχει συμβεί σε όλους!
Τι πρέπει να προσέξεις:
- Ποιοι ανταγωνιστές επωφελήθηκαν ή ζημιώθηκαν από την πτώση των rankings σου;
- Κέρδισαν ή έχασαν inbound links;
- Άλλαξε κάτι στις ανταγωνιστικές σελίδες;
- Άλλαξε κάτι στη δομή των internal links τους;
- Μήπως έχουν καλύτερο CTR στα οργανικά αποτελέσματά τους;
Η λύση:
Αυτό που πρέπει να κάνεις σε αυτή την περίπτωση είναι να ανακαλύψεις ποιες αλλαγές έκανε ο ανταγωνισμός και είχαν αποτέλεσμα. Μπορείς να το διαπιστώσεις χρησιμοποιώντας εργαλεία, όπως το Wayback Machine. Έτσι, θα είσαι πλέον σε θέση να χρησιμοποιήσεις αυτά που έμαθες για να κάνεις το δικό σου site καλύτερο από αυτά του ανταγωνισμού.
Τώρα ξέρεις τι να κάνεις για να αυξήσεις τα rankings του website σου!
Σε κάθε περίπτωση η ομάδα μου και εγώ είμαστε εδώ για να λύσουμε κάθε απορία σου σχετικά με το SEO του website σου και θα χαρούμε πολύ να κάνουμε και ένα review της σελίδας σου προκειμένου να σε συμβουλέψουμε για next steps. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να μας το ζητήσεις: Φόρμα για Δωρεάν Μελέτη και Προσφορά.