Στα τέλη του 2016 η Google είχε προειδοποιήσει για την έλευση του mobile-first indexing και πώς αυτό θα επηρεάσει την κατάταξη ενός website στις σελίδες των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Οι προσπάθειες της Google να κάνει το διαδίκτυο όλο και πιο mobile-friendly αποσκοπούν στην ικανοποίηση των χρηστών, αλλά επηρεάζουν και τις αποφάσεις που πρέπει να πάρετε ως ιδιοκτήτης ενός website.
Σχεδόν το 60% των αναζητήσεων που γίνονται παγκοσμίως στο Google είναι μέσω mobile συσκευών! Η Google δεν μπορούσε φυσικά να αγνοήσει αυτή την ολοένα και αυξανόμενη mobile στροφή των χρηστών, φέρνοντας αρχικά τον Mobilegeddon της και συνεχίζοντας με το mobile-first indexing.
Πώς λειτουργεί το mobile-first indexing και πώς επηρεάζει το SEO;
Όπως υποδηλώνει και η ονομασία του, το mobile-first indexing δίνει προτεραιότητα στη mobile εκδοχή ενός website, η οποία γίνεται ουσιαστικά το σημείο εκκίνησης για το τι θα συμπεριλάβει η Google στο index της, καθώς και η βάση καθορισμού της κατάταξης στις σελίδες των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Εάν παρακολουθείτε την επισκεψιμότητα των crawlbot στο website σας, είναι πολύ πιθανό να παρατηρήσετε μια αύξηση στις επισκέψεις του Smartphone Googlebot, ενώ οι σελίδες που είναι αποθηκευμένες στη μνήμη cache θα είναι στη mobile εκδοχή τους.
Η προτεραιότητα που δίνεται στο mobile δεν σημαίνει ότι τα websites που δεν διαθέτουν mobile εκδοχή θα αποκλειστούν από το index της Google. Σημαίνει όμως ότι η κατάταξή τους μπορεί να εμφανίσει πτωτικές τάσεις, καθώς άλλα websites, που προσφέρουν μια καλύτερη εμπειρία mobile πλοήγησης, θα ευνοηθούν ακόμα και στις αναζητήσεις που πραγματοποιούνται από desktop.
Αυτό που πρέπει να έχετε στο μυαλό σας είναι ότι το mobile-first σημαίνει ότι η mobile εκδοχή θα θεωρείται πλέον η πρωταρχική εκδοχή του website σας. Ένα ήδη responsive ή dynamic serving website, με ισότιμο περιεχομένο και markup, τόσο στο mobile όσο και στο desktop, δεν θα αντιμετωπίσει αλλαγές στην επίδοσή του στα αποτελέσματα αναζητήσεων λόγω του mobile-first indexing.
To mobile-first indexing είναι σημαντικό γιατί σηματοδοτεί μια θεμελιώδη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο η Google αντιμετωπίζει τα websites και διαμορφώνει αντίστοιχα το σκανάρισμά τoυς από τα crawlbots και τη διαδικασία του indexing. Μέχρι τώρα, η Google αντιμετώπιζε την desktop εκδοχή ενός site ως την πρωταρχική, με το mobile site να θεωρείται μια εναλλακτική για συγκεκριμένη χρήση.
Αυτή η τακτική είχε ως συνέπεια να δίνεται προτεραιότητα στο SEO, το περιεχόμενο, τη δομή, τα backlinks κ.ο.κ. της desktop εκδοχής ενός website, με τη mobile να έχει λιγότερο περιεχόμενο, πιο ελαφριά δομή και markup, αλλά και να δέχεται σημαντικά μικρότερο αριθμό backlinks και επισκέψεων από εξωτερικές πηγές.
Τι πρέπει να κάνετε για να προετοιμάσετε το website σας για το mobile-first indexing;
Αρχικά, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι δεν υπάρχει λόγος να πανικοβληθείτε. Το mobile-first indexing βρίσκεται ακόμα στα πολύ αρχικά στάδια δοκιμών και εφαρμόζεται βαθμιαία μόνο σε websites που θεωρούνται καλά προετοιμασμένα από τη Google για να δεχτούν αυτή την αλλαγή.
Πιο συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή της στο Webmasters Blog στις 18/12/2017, η Google δήλωσε τα εξής: «Συνεχίζουμε να είμαστε προσεκτικοί στην εφαρμογή του mobile-first indexing. Πιστεύουμε ότι αυτή η διαδικασία πρέπει να γίνει χωρίς βιασύνη, ώστε να έχουν ιδιοκτήτες website τον χρόνο που χρειάζονται για να προετοιμάσουν τα sites τους για τους mobile χρήστες. Συνεπώς, δεν έχουμε προς το παρόν ένα ακριβές χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του mobile-first indexing.»
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες οδηγίες που εξέδωσε η Google πάνω στο συγκεκριμένο θέμα, αν το website σας είναι responsive ή η desktop εκδοχή του είναι πανομοιότυπη με τη mobile, τότε δεν χρειάζεται να αλλάξετε απολύτως τίποτα, εκτός κι αν θέλετε να βελτιώσετε τα rankings σας.
Μπορείτε όμως να σιγουρευτείτε ότι η ταχύτητα και ο χρόνος που απαιτούνται για να φορτώσει μια mobile σελίδα, οι εικόνες και άλλα τυχόν dynamic στοιχεία του site είναι όλα βελτιστοποιημένα για μια ευχάριστη εμπειρία χρήσης από mobile. Κρατήστε επίσης κατά νου ότι το mobile-first indexing δεν θα αντιμετωπίζει διαφορετικά το περιεχόμενο που μπορεί να είναι collapsed ή κρυμμένο λόγω του περιορισμού του χώρου, απ' το πως αντιμετωπίζει το φανερό περιεχόμενο, καθώς η χρήση κρυμμένου ή collapsed περιεχομένου είναι μια πρακτική που συνίσταται στο mobile.
Σε περίπτωση που έχετε ξεχωριστό mobile site, θα πρέπει να πάρετε τα πράγματα με τη σειρά και να κάνετε ορισμένους ελέγχους:
- Περιεχόμενο: σιγουρευτείτε ότι η mobile εκδοχή περιλαμβάνει όλο το ποιοτικό και χρήσιμο περιεχόμενο (κείμενα, φωτογραφίες ή video) που βρίσκει κανείς στο desktop site σας. Τα φορμάτ που έχετε χρησιμοποιήσει στην mobile version θα πρέπει επίσης να μπορούν να διαβαστούν από τα crawlbots και να γίνουν indexed. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και τα alt-attributes για τις εικόνες.
- Structured data: θα πρέπει η mobile και η desktop εκδοχή του site σας να έχουν το ίδιο structured data markup. Αποφύγετε την προσθήκη μη απαραίτητων structured data, εάν δεν είναι σχετικά με το περιεχόμενο της εκάστοτε σελίδας.
- Metadata: οι τίτλοι και τα meta descriptions θα πρέπει να είναι ισότιμα στη mobile και την desktop εκδοχή κάθε σελίδας του website. Στις οδηγίες της, η Google χρησιμοποιεί στοχευμένα τη λέξη “equivalent” (ισότιμος) και δεν απαιτεί oi τίτλοι να είναι πανομοιότυποι και στις δυο εκδοχές, καθώς οι τίτλοι στις mobile σελίδες σας μπορεί να είναι βελτιστοποιημένοι για να περιλαμβάνουν μικρότερο αριθμό χαρακτήρων, αλλά πρέπει να περιλαμβάνουν τις ίδιες πληροφορίες και τα σχετικά keywords με τους desktop τίτλους.
- Hreflang: σιγουρευτείτε ότι χρησιμοποιείτε σωστά τα tags rel=hreflang
- Social metadata: OpenGraph tags, Twitter cards και λοιπά social metadata πρέπει να περιλαμβάνονται τόσο στη mobile όσο και στη dektop εκδοχή του website σας
- XML και media sitemaps: όλα τα link για τα sitemaps πρέπει να είναι προσβάσιμα από την mobile εκδοχή του website σας. Το ίδιο ισχύει και για τα robots directives (robots.txt και on-page meta-robots tags) και πιθανότατα και για τα λεγόμενα trust signals, όπως τα links στη σελίδα της Πολιτικής Απορρήτου του website.
- Search Console verification: εάν έχετε κάνει verified μόνο τη desktop εκδοχή του website σας στο Google Search Console, τότε θα πρέπει οπωσδήποτε να προσθέσετε και τη mobile.
- App indexation: εάν έχετε δημιουργήσει ένα app indexation για τη desktop, τότε θα πρέπει να σιγουρευτείτε ότι έχετε κάνει verifed και την mobile εκδοχή του site σε σχέση με τα app association files, κλτ.
- Δυνατότητες Server: θα πρέπει να ελέγξετε ότι οι servers που φιλοξενούν το website σας μπορούν να ανταπεξέλθουν σε περίπτωση που αυξηθεί το crawl rate. Αυτό αφορά μόνο τα sites που έχουν τη mobile εκδοχή τους σε ξεχωριστό host, όπως το m.domain.com.
5 ερωτήσεις για το mobile-first idexing και οι απαντήσεις τους
Το ζήτημα του mobile-first indexing σηματοδοτεί μια νέα εποχή online αναζητήσεων και είναι λογικό να δημιουργεί μια σειρά από εύλογα ερωτήματα σε όσους διαχειρίζονται ένα website. Ας πάρουμε τα σημαντικότερα από αυτά με τη σειρά:
1) Το mobile-first indexing θα προσθέτει mobile σελίδες σε ένα ξεχωριστό mobile index;
Όχι, δεν θα δημιουργηθεί ένα νέο mobile-first index, το index παραμένει ένα, αυτό που χρησιμοποιεί η Google μέχρι σήμερα. Απλά αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο προστίθεται περιεχόμενο στο υπάρχον index.
2) Η Google θα διαμορφώνει την κατάταξη ενός website μόνο με βάση τη mobile εκδοχή του;
Όπως αναφέραμε και παραπάνω, το mobile-first indexing σημαίνει ουσιαστικά ότι η mobile εκδοχή ενός website θα έχει πρωταρχική σημασία στη διαμόρφωση της κατάταξής του. Όμως, υπό συνθήκες - όπως είναι η έλλειψη της mobile εκδοχής μιας σελίδα - η desktop εκδοχή θα παίζει ρόλο και θα λαμβάνεται υπόψη. Το πιο πιθανό είναι να παρατηρήσετε διαφορά στην κατάταξη ανάμεσα στις mobile και τις desktop σελίδες των αποτελεσμάτων αναζήτησης, οπότε καλό είναι να τις παρακολουθείτε. Είναι επίσης πιθανό να λαμβάνεται υπόψη το desktop site στην περίπτωση που έχει περισσότερες πληροφορίες που συμβάλλουν στο ranking, όπως τα backlinks. Παρόλα αυτά, η Google δεν εγγυάται ότι θα κάνει crawl και index της desktop εκδοχής, αφού ολοκληρωθεί το indexing της mobile. Σε περίπτωση λοιπόν που δεν έχετε ολοκληρώσει τη mobile εκδοχή του site σας ή αυτή που έχετε είναι «σπασμένη», είναι καλύτερα να μην είναι live μέχρι να ολοκληρωθεί και να είναι έτοιμη για το mobile-first indexing.
3) Τι θα συμβεί στα websites που δεν έχουν mobile εκδοχή;
Το περιεχόμενο των websites που δεν έχουν mobile εκδοχή ή δεν είναι mobile-friendly θα συνεχίσει να γίνεται indexed, αλλά το πιθανότερο είναι ότι δεν θα ξεπερνούν σε κατάταξη τα mobile-friendly websites. Αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τα rankings ενός site, τόσο στις desktop όσο και στις mobile σελίδες αποτελεσμάτων αναζήτησης, καθώς οι mobile crawlers θα καταλάβουν ότι δεν προσφέρει ευχάριστη εμπειρία πλοήγησης σε σχέση με άλλα sites.
4) Τι θα γίνει με τα μεγάλα desktop sites που έχουν μια μικρότερη mobile εκδοχή;
Το περιεχόμενό τους θα γίνεται indexed, παρότι δεν συμπεριλαμβάνεται στο mobile, για να εμφανίζεται στις desktop αναζητήσεις; Ο στόχος του mobile-first indexing είναι το index της Google να βασίζεται κυρίως σε mobile περιεχόμενο. Εάν έχετε ένα desktop site με μεγάλη ποσότητα περιεχομένου, το οποίο έχει γίνει indexed, δεν πρέπει να φοβάστε ότι αυτό θα σβηστεί από το index, για να πάρει τη θέση του το πιο ελαφρύ περιεχόμενο τoυ mobile site σας. Επαναλαμβάνουμε όμως και εδώ ότι θα πρέπει να φροντίσετε να συμπεριλάβετε στη mobile εκδοχή του site σας όλο το χρήσιμο περιεχόμενο της desktop, ώστε να διατηρήσετε ένα ικανοποιητικό ranking στις desktop και τις mobile σελίδες αποτελεσμάτων αναζήτησης.
5) Θα επηρεαστεί η χρήση των rel=canonical/switchboard tags;
Για την ώρα, η Google προτείνει να τα αφήσετε ως έχουν.
6) Τι πρέπει να κάνει ένας ιδιοκτήτης website που θέλει να είναι σίγουρος ότι το website του τηρεί τα κριτήρια του mobile-first indexing;
Εάν θέλετε το website σας να βγει «αλώβητο» από τη μελλοντική επέλαση του mobile-first indexing και να παρέχει μια ευχάριστη mobile εμπειρία στους επισκέπτες του, μπορείτε να έρθετε σε επαφή μαζί μας για να βρούμε τις λύσεις που θα κάνουν χαρούμενους τη Google, τους επισκέπτες του website, τους πελάτες σας και, φυσικά, εσάς!