Το UX design για ένα e-shop είναι σαν το νερό για ένα φυτό. Χωρίς αυτό δεν μπορεί να «αναπτυχθεί». Και όπως πολύ καλά γνωρίζετε το e-commerce είναι ένας ταχύτατα αναπτυσσόμενος κλάδος. Επομένως η πρόκληση είναι να προσφέρετε στους μελλοντικούς πελάτες σας την καλύτερη δυνατή εμπειρία προκειμένου να πραγματοποιήσουν μια αγορά.
Ο νούμερο ένα κανόνας στο UX είναι να σταματήσετε να σκέφτεστε όπως εσείς και να αρχίσετε να σκέφτεστε όπως η Buyer persona στην οποία στοχεύετε. Μόνον έτσι θα μπορέσετε να δημιουργήσετε το κατάλληλο σχεδιαστικό σενάριο προκειμένου να κατευθύνετε τον επισκέπτη σας από τη home page, στη σελίδα των προϊόντων και έπειτα από το καλάθι στην ολοκλήρωση μιας αγοράς! Όλη αυτή τη διαδικασία, γνωστή και ως Buyer’s Journey, θα πρέπει να την αντιμετωπίσετε σαν μια συνομιλία μεταξύ εσάς και του εκάστοτε πελάτη. Αυτό θα γίνει κάνοντας τις σωστές ερωτήσεις ώστε να δημιουργήσετε περιεχόμενο με τις σωστές απαντήσεις.
Έστω ότι η στρατηγική περιεχομένου σας είναι σωστή - σίγουρα θα βοηθάει ότι διαβάζετε το διαβάζετε το blog μας! Θα πρέπει όμως ταυτόχρονα να φροντίσετε έτσι ώστε και ο σχεδιασμός του e-shop σας να ακολουθεί τις πιο σύγχρονες πρακτικές του UX design, προκειμένου να προσφέρετε στους επισκέπτες σας μια αξέχαστη εμπειρία πλοήγησης.
Η αρχική σελίδα είναι μια από τις σημαντικότερες σελίδες ενός website καθώς έχει τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από οποιαδήποτε άλλη. Παίζει ακριβώς τον ίδιο ρόλο με τη βιτρίνα του καταστήματός σας. Στόχος λοιπόν εδώ είναι να προβάλλετε τα προϊόντα που θέλει να δει ο κάθε επισκέπτης για να τραβήξετε την προσοχή τους και να τον εντυπωσιάσετε.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Google, οι πρώτες εντυπώσεις κερδίζονται μέσα σε 17 milliseconds. Επομένως θα πρέπει να κερδίσετε το ενδιαφέρον των επισκεπτών σχεδόν αμέσως. Σε αυτό, θα σας βοηθήσει ο κεντρικός χώρος της ιστοσελίδας σας (hero area) μέσω του οποίου μπορείτε να προβάλλετε εποχιακές προσφορές, ενδιαφέροντα videos, banners κλπ.
Επίσης, θα σας συμβούλευα τόσο εκεί όσο και στις υπόλοιπες σελίδες του site να επιλέξετε ένα απλό και minimal design κρατώντας μόνο όσα στοιχεία αποδεδειγμένα κάνουν τη διαφορά και προσφέρουν κάποια αξία στον επισκέπτη!
Όσο για τα κείμενα, φροντίστε να είναι περιεκτικά και to the point. Θυμηθείτε, θέλετε να τους κατατοπίσετε όχι να τους κουράσετε.
Εάν η αρχική σελίδα είναι το νούμερο ένα τότε η πλοήγηση είναι σίγουρα το νούμερο δύο για επιτυχημένο UX design, ειδικά εάν διαθέτετε ευρεία γκάμα προϊόντων. Όσο πιο γρήγορα βρίσκουν οι επισκέπτες σας αυτό που ψάχνουν στο site σας τόσο πιο γρήγορα πιθανό να κατευθυνθούν στο checkout και να πραγματοποιήσουν μια αγορά.
Μερικά ακόμα tips για το navigation:
Οι χρήστες που ψωνίζουν online έχουν μεγάλες απαιτήσεις όταν πρόκειται για την προβολή προϊόντων και είναι απολύτως λογικό καθώς αυτή είναι η μόνη ευκαιρία τους να έρθουν πιο κοντά με το προϊόν πριν αποφασίσουν αν θα το αγοράσουν. Άρα, για να έχουν όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία γίνεται, θα πρέπει οι φωτογραφίες των προϊόντων να είναι υψηλής ποιότητας και ανάλυσης, σα να έβλεπαν το προϊόν από κοντά. Ιδανικά, μπορείτε να επιλέξετε και ένα λευκό φόντο προκειμένου όλη η προσοχή να εστιάζεται στο προϊόν.
Για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, βρείτε την ιδανική ισορροπία μεγέθους φωτογραφίας και χρόνου φόρτωσης, ώστε να ικανοποιήσετε και τις ανάγκες του SEO και μη φοβηθείτε να ξεπεράσετε τα όρια! Άλλωστε, έχει αποδειχθεί ότι οι πολύ μεγάλες εικόνες βελτιώνουν τα conversion rates έως και 300% ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι το υπόλοιπο περιεχόμενο θα πάει below the fold. Επίσης, έχει αποδειχθεί ότι το SEO και το UX design πρέπει πάντα να πηγαίνουν μαζί για το σχεδιασμό και την υλοποίηση ακόμα πιο αποτελεσματικών websites!
Επίσης, εκτός από τις πολύ μεγάλες φωτογραφίες μπορείτε να προσθέστε και τη δυνατότητα zoom σε κάθε φωτογραφία για να ικανοποιήσετε ακόμα και τους πιο απαιτητικούς χρήστες, αφήνοντάς τους να μελετήσουν το προϊόν από κάθε γωνία.
Κάτι που το amazon και το eBay κάνουν πολύ καλά τόσα χρόνια, είναι να προτείνουν στους επισκέπτες τους προϊόντα με την ένδειξη “Customer Who Bought This Item Also Bought”. Αυτή η τακτική λειτουργεί γιατί από τη φύση μας επηρεαζόμαστε από το σύνολο. Άρα η επιθυμία να αποκτήσουμε κάτι που θέλει ή έχει κάποιος άλλος είναι μεγαλύτερη.
Σε κάθε περίπτωση τα προτεινόμενα προϊόντα θα πρέπει να είναι σχετικά, παρόμοια ή αυτά που επιλέγουν συνήθως οι χρήστες που πραγματοποιούν τη συγκεκριμένη αναζήτηση. Ανάλογα με τις δυνατότητες της πλατφόρμας ecommerce που χρησιμοποιείτε μπορείτε ακόμα και να βασίσετε αυτές τις προτάσεις και στο ιστορικό αναζήτησης των επισκεπτών σας.
Η αλήθεια είναι ότι η συγκεκριμένη διαδικασία είναι αρκετά χρονοβόρα και απαιτητική, αλλά το αποτέλεσμα σίγουρα θα σας δικαιώσει τόσο σε επίπεδο UX όσο και πωλήσεων. Η σωστή εκτέλεση του μηχανισμού προτεινόμενων προϊόντων μπορεί να αυξήσει τα conversions σας έως και 150% και το revenue έως 300%! Επομένως, θα πρέπει να λάβετε σοβαρά υπόψη σας αυτό το feature.
Αν τα παραπάνω σας φαίνονται λεπτομέρειες και θεωρείτε ότι έχετε να λύσετε πρώτα άλλα ζητήματα, σκεφτείτε πώς νιώθετε κάθε φορά που βρίσκετε αυτό που ψάχνετε εύκολα και γρήγορα. Την ίδια ευχαρίστηση λοιπόν είναι πολύ σημαντικό να προσφέρετε και στους επισκέπτες του e-shop σας εάν θέλετε να αυξήσετε την πιθανότητα να γίνουν πελάτες σας.
Ακόμα και οι πολύ μικρές αλλαγές έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν θετικά τα conversions σας, οπότε εάν αυτή η περίοδος είναι μεταβατική για εσάς μπορείτε να ξεκινήσετε να εντάσσετε και να δοκιμάζετε τα παραπάνω best practices σταδιακά. Τέλος, μια ακόμα καλή πρακτική είναι να παρακολουθείτε τον ανταγωνισμό ώστε να ξέρετε εάν και το δικό σας e-shop είναι up to date με βάση τα τελευταία trends στο UX design.
Θέλετε να δημιουργήσετε ένα αποτελεσματικό και κερδοφόρο e-shop; Ρίξτε μια ματιά στα παρακάτω άρθρα γιατί ίσως σας ενδιαφέρουν: