Σύμφωνα με την 3η ετήσια έκθεση του Παρατηρητηρίου Ψηφιακής Ωριμότητας του ΣΕΒ, οι ελληνικές επιχειρήσεις ψηφιοποιούνται με πολύ αργούς ρυθμούς. Πιστεύω ότι υπάρχει ένας απλός τρόπος για να αυξηθεί σημαντικά αυτή η ταχύτητα.
Ανατρέχοντας σε αρκετές παρουσιάσεις - συζητήσεις που έχω κάνει όλα αυτά τα χρόνια, στο πλαίσιο διερεύνησης μιας νέας συνεργασίας με ένα υποψήφιο πελάτη που θέλει να ξεκινήσει ένα έργο Ψηφιακού Μετασχηματισμού, στο 99% των περιπτώσεων συζητάμε λίστες προδιαγραφών σε draft ή πιο αναλυτική μορφή, που προσπαθούν να περιγράψουν τι λειτουργικότητες θα ήθελε να προσφέρει μέσα από τις εφαρμογές και πως θα υλοποιηθούν.
Είτε πρόκειται για ένα Customer Portal όπου οι πελάτες της επιχείρησης θα βλέπουν ή θα ανανεώνουν τα συμβόλαιά τους, είτε πρόκειται για ένα Partner Portal όπου οι Προμηθευτές της επιχείρησης θα έχουν πρόσβαση σε αιτήματα για προμήθεια ειδών και θα υποβάλλουν τις προσφορές τους, είτε για πιο σύνθετες εφαρμογές που εξυπηρετούν περισσότερα τμήματα και διαδικασίες.
Οι τεχνολογικές επιλογές είναι ώριμες και δοκιμασμένες, τα συστήματα πλέον ανοικτά για να επιτρέπουν την ανταλλαγή στοιχείων, οι ομάδες μας έχουν μεγάλη εμπειρία για να τρέξουν έργα οποιασδήποτε κλίμακας και πολύ γρήγορα η συζήτηση καταλήγει στο φλέγον ζήτημα του budget, πόσο θα κοστίσουν αυτά που έχει ονειρευτεί;
Κι εκεί η συζήτηση συνήθως κολλάει, στο budget, και μερικές φορές για πάντα.
Αν δεν είσαι μια τράπεζα, μια ασφαλιστική εταιρεία, ή ένας από τους μεγάλους retailers, είναι εξαιρετικά δύσκολο να πάρεις την απόφαση να επενδύσεις ένα σημαντικό χρηματικό ποσό αλλά και το χρόνο των ομάδων σου, αξιολογώντας και συγκρίνοντας τεχνικές και οικονομικές προτάσεις, προσπαθώντας να διαπιστώσεις αν έχουν καταλάβει τι θέλεις, αν θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν το έργο και αν υπάρχει περιθώριο να πιέσεις για καλύτερες τιμές.
Θεωρώ ότι αν ξεκινήσουμε να συζητάμε από μια διαφορετική αφετηρία, όλα θα τρέξουν διαφορετικά.
Ας το πάρουμε αλλιώς.
Αν σε ένα έργο ψηφιακού μετασχηματισμού ξεκινήσουμε από το ΓΙΑΤΙ πρέπει να υλοποιηθεί, έχουμε ξεκάθαρα κριτήρια αξιολόγησης της επένδυσης, ενώ παράλληλα διαμορφώνουμε το scope και την προτεραιότητα υλοποίησης των λειτουργιών.
Όπως καταλαβαίνετε δεν μιλάμε για μια φιλοσοφική προσέγγιση του ΓΙΑΤΙ χρειάζεσαι ένα έργο Digital Transformation, αλλά χειροπιαστά αριθμητικά στοιχεία που καθορίζουν ποια μετρήσιμα αποτελέσματα θα βελτιωθούν:
- θα αυξηθούν τα έσοδα
- θα μειωθεί ο χρόνος εξυπηρέτησης
- θα αυξηθεί η παραγωγικότητα
- θα μειωθούν τα λάθη
- θα αυξηθεί το μέσο revenue του πελάτη
- θα αυξηθεί ο χρόνος παραμονής μαζί μας
- θα εισάγεις νέα προϊόντα και υπηρεσίες
- θα αυξηθεί η πιστότητα και η ικανοποίηση του πελάτη
- θα αυξηθεί η πιστότητα των συνεργατών σου
Κάθε έργο ψηφιακού μετασχηματισμού θα πρέπει απαραίτητα να ξεκινάει, ορίζοντας ποσοστά ή απόλυτους αριθμούς για κάποια από τα παραπάνω metrics και KPIs.
Μόνο έτσι μπορεί να αξιολογηθεί η επένδυση σε χρόνο και χρήμα.
Μόνο έτσι μπορεί να γίνει μια τεκμηριωμένη προτεραιοποίηση λειτουργιών, ξεκινώντας από αυτές με το μεγαλύτερο ROI και impact στα metrics που έχουν οριστεί, στο μέγεθος του budget που μπορείς να επενδύσεις χωρίς να διστάζεις και συνεχίζοντας με προσεκτικά επιλεγμένες υλοποιήσεις επόμενων λειτουργιών από ένα συνεχώς ανανεούμενο backlog, στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός προϊόντος και όχι εκτέλεσης ενός έργου.
Θα το ξαναπώ:
Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός είναι ένα ΠΡΟΙΟΝ που αναπτύσσεται προσεκτικά, σταδιακά και συνεχώς, προσαρμοσμένο διαρκώς στις εκάστοτε ισχύουσες συνθήκες και ανάγκες της επιχείρησης αλλά και των υπολοίπων εμπλεκομένων μερών:
- πελατών
- προμηθευτών
- συνεργατών
- εργαζομένων
- αγοράς
- κράτους
- διεθνούς περιβάλλοντος
Δεν είναι ένα ΕΡΓΟ με ορισμένη αρχή και τέλος, μια ατελείωτη λίστα προδιαγραφών που μόνοι μας αποφασίσαμε κάποια χρονική στιγμή ότι πρέπει να υλοποιήσουμε, με ένα budget που δεν μπορούμε να αποφασίσουμε αν αξίζει να επενδύσουμε, γιατί δεν ξέρουμε τι θα αποδώσει.
Δεν είναι ακατόρθωτο να μελετήσεις (σε ένα επίπεδο, δεν χρειάζεται να είναι στην απόλυτη λεπτομέρεια) τις διαδικασίες που τρέχουν μέσα στην επιχείρησή σου, να μετρήσεις το κόστος που απαιτούν σε συνδυασμό με το έσοδο που παράγουν και να ορίσεις που θέλεις να φτασεις και πότε.
Πιστέψέ με, αυτά είναι τα πιο δύσκολα και ουσιαστικά components ενός Ψηφιακού Μετασχηματισμού, τα εργαλεία και οι διαδικασίες για να τον τρέξουμε (Τεχνολογία, Digital Marketing, Πλατφόρμες και Συστήματα) είναι διαθέσιμα, ώριμα και τα γνωρίζουμε σε βάθος.
Ίσως έτσι μπορέσουμε να ανεβούμε πολύ πιο γρήγορα, πολύ ψηλότερα από την 25η θέση στην ευρωπαική κατάταξη που βρισκόμαστε, με τα αποτελέσματα που όλοι γνωρίζουμε ότι συνοδεύουν μια τέτοια ανάπτυξη.
Με χαρά να σας βοηθήσουμε να καθορίσετε σωστά την αφετηρία του Ψηφιακού Μετασχηματισμού σας και τους χειροπιαστούς μετρήσιμους στόχους που θα προσπαθήσει να επιτύχει και φυσικά να υλοποιήσουμε μαζί τα components που μπορούμε να υποστηρίξουμε μέσα από τις υπηρεσίες μας.