Το website σας χρειάζεται ανανέωση. Η διαδικασία που απαιτείται είναι χρονοβόρα και απαιτεί πολύ καλή οργάνωση.
Οι ερωτήσεις που ακολουθούν θα σας βοηθήσουν να συλλέξετε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, αλλά και να πάρετε τις σωστές αποφάσεις σχετικά με το redesign του website σας (ανασχεδιασμός ιστοσελίδας).
O ανασχεδιασμός μιας ιστοσελίδας δεν θα πρέπει να προκύπτει από την ανάγκη να ανανεώσουμε την εικόνα του γιατί το έχουμε βαρεθεί, αλλά μετά από αξιολόγηση του design και του περιεχομένου του.
Η αξιολόγηση αυτή θα πρέπει να βασίζεται στο κατά πόσο το design και το περιεχόμενο του website σας σάς βοηθούν να πετύχετε τους εμπορικούς στόχους που έχετε θέσει.
Μέσω αυτής της διαδικασίας, θα είστε σε θέση να εντοπίσετε τα συγκεκριμένα αυτά σημεία/στοιχεία του website σας, που συντελούν θετικά ή αρνητικά στην επίτευξη των στόχων αυτών και να οργανώσετε τις επόμενες κινήσεις σας.
Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι καλή ιδέα να ξεκινήσετε στα τυφλά να σχεδιάζετε το νέο website σας.
Είναι πολύ σημαντικό η ομάδα που θα αναλάβει αυτό το project, από την πλευρά της επιχείρησής σας να καθορίσει, πρώτα από όλα, τον σκοπό του.
Αυτήν την πληροφορία, θα πρέπει αργότερα να τη μοιραστείτε και με την έμπειρη ομάδα του agency που θα αναλάβει το redesign, εάν δεν αποφασίσετε να το κάνετε in house.
Οι ερωτήσεις που ακολουθούν θα σας βοηθήσουν να συλλέξετε και να οργανώσετε καλύτερα όλη την απαραίτητη πληροφορία, χωρίς να ξεφύγετε από το στόχο σας.
Αφιερώστε χρόνο για να τις απαντήσετε εγκαίρως και δεν θα χάσετε!
Ποιο πρόβλημα καλείται να λύσει το νέο website που θα σχεδιάσετε;
Ποιους εμπορικούς σκοπούς της επιχείρησής σας θα εξυπηρετεί;
Αυτή η πληροφορία θα σας βοηθήσει να κάνετε αλλαγές επί της ουσίας τόσο σε επίπεδο περιεχομένου, εμφάνισης, αλλά και στη γενικότερη δομή του.
Σε αυτό το στάδιο θα πρέπει να θέσετε γενικούς στόχους ανάλογα τον κλάδο σας, όπως brand awareness, traffic, lead generation, customer service κλπ.
Ένα εταιρικό website ακολουθεί μια εταιρική ταυτότητα.
Υπάρχουν, λοιπόν, κάποιοι κανόνες που πρέπει να ακολουθηθούν και οι οποίοι υπακούν στην marketing στρατηγική του brand.
Θα πρέπει να τους έχετε υπόψη σας όταν σχεδιάζετε την επόμενη ημέρα για το website σας.
Ένα redesign δεν είναι απαραίτητο να επιφέρει αλλαγές και στη δομή ενός website.
Ερευνήστε αν καταφέρνει να οδηγήσει τον επισκέπτη στις σελίδες που αναζητεί εύκολα, γρήγορα. Εάν, με λίγα λόγια, εξυπηρετεί το στόχο του.
Σε περίπτωση που η έρευνά σας καταλήξει στο ότι οι επισκέπτες δυσκολεύονται να βρουν αυτό που ψάχνουν όταν επισκέπτονται το website σας ή -ακόμα πιο σημαντικό- αν δυσκολεύονται να φτάσουν στη σελίδα που θέλετε (conversion point), τότε θα πρέπει να προσαρμόσετε τη δομή του, με βάση τα ευρήματα της έρευνάς σας.
Η έρευνα αυτή μπορεί να γίνει πολύ εύκολα με τη χρήση εργαλείων, όπως το Hotjar.
Με αυτό το εργαλείο μέσω heatmaps και recordings μπορείτε να δείτε πού δυσκολεύεται ο χρήστης, σε ποιο σημείο εγκαταλείπει την προσπάθεια και γενικότερα πώς κινείται μέσα στο website σας.
Η ανάλυση της πληροφορίας που σας δίνουν τα εργαλεία που διαθέτετε σε επίπεδο Google analytics, είναι πολύ χρήσιμα για την ανάλυση της αρχιτεκτονικής του website σας.
Σε αυτό το σημείο, είναι πολύ σημαντικό να ελέγξετε το κατά πόσο το περιεχόμενο που θεωρείτε εσείς σημαντικό, είναι όντως δημοφιλές και το επισκέπτονται οι χρήστες.
Για την πιο σωστή αξιολόγηση του περιεχομένου θα πρέπει να κοιτάξετε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά (KPIs), όπως το average time on page, τα pages per session, τα pageviews καθώς και το report frequency και recency.
Πρέπει να γνωρίζετε ποια συσκευή χρησιμοποιούν οι επισκέπτες του website σας (device) και από πού φτάνουν σε αυτό (source/medium), προκειμένου να καθορίσετε το user journey τους.
Η πρόοδος της τεχνολογίας, οι νέες συσκευές, η αλλαγή των συνηθειών του κοινού αναφορικά με το πώς, πότε και από πού μπαίνει στο Internet, ανάλογα και με το industry στο οποίο δραστηριοποιείται η κάθε εταιρεία, μπορεί να αλλάξει την αντίληψη που έχουν οι καταναλωτές στους οποίους απευθύνεστε, για τον ορισμό της καλής πρακτικής στο design.
Για παράδειγμα, μέχρι πριν μερικά χρόνια πιστεύαμε ότι έπρεπε να έχουμε περιεχόμενο πάνω από το fold (ό,τι βλέπει ο επισκέπτης ενός website χωρίς να χρειαστεί να κάνει scroll) και να αποφύγουμε όσο μπορούμε το scrolling.
Η ευρεία χρήση των tablets και των κινητών έχει εκπαιδεύσει το κοινό, με αποτέλεσμα να αναμένουν το scrolling, ακόμα και σε κινητή συσκευή, για να βρουν το περιεχόμενο που τους ενδιαφέρει.
Η αύξηση των websites που χρησιμοποιούν parallax-style, κυρίως σε landing pages, οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην αλλαγή αυτή.
Επομένως, πριν αποφασίσετε την κατεύθυνση που θέλετε να πάρει το νέο design, σκεφτείτε ποιο είναι το κοινό σας.
Τι ηλικία έχει, ποιες συσκευές χρησιμοποιεί κυρίως, ποιους browsers, κτλ.
Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα θα σας οδηγήσουν σε σημαντικές αναθεωρήσεις για το τι είδους αλλαγές χρειάζεται το website σας.
Εργαλεία όπως το Hotjar αλλά και τα analytics θα σας βοηθήσουν να καταγράψετε και να αξιολογήσετε την σημερινή εικόνα του website σας.
Θυμηθείτε ότι ο τελικός σκοπός του UI design είναι να προβάλλει την πληροφορία που αναζητά ο χρήστης γρήγορα και ποιοτικά.
Γι' αυτό ο έλεγχος του site speed, δηλαδή πόσος χρόνος χρειάζεται για να φορτώσει μια σελίδα, είναι πολύ σημαντικό να γίνει, ώστε εάν χρειαστεί να διορθωθεί.
Η αναζήτηση ενός νέου server, ειδικά όταν έχετε να αντιμετωπίσετε το project του redesign, μπορεί να σας φαίνεται σαν δευτερεύον ή σαν ένα task που σας καθυστερεί το μεγάλο στόχο σας, αυτό του redesign.
Όμως, πριν προχωρήσετε σε κάποια μεγάλη αλλαγή, είναι σημαντικό να γνωρίζετε αν η υπηρεσία που έχετε υπόψη για website hosting σας μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του νέου website που σχεδιάζετε.
Για παράδειγμα, μπορεί να υποστηρίξει την τεχνολογία πάνω στην οποία θα χτιστεί το site σας (π.χ. .net, php, κτλ.);
Θα σας προσφέρει επιπλέον ταχύτητα, σταθερότητα, scalability, extendibility και οπωσδήποτε γρήγορη υποστήριξη για τις μελλοντικές ανάγκες της εταιρείας;
Πλέον, υπάρχουν πολλές λύσεις σε επίπεδο servers και αυτό που συνήθως κάνει τη διαφορά στην επιλογή τους είναι το κόστος και η αξιοπιστία της εταιρείας.
Online εργαλεία όπως το G2Crowd σας βοηθούν να συγκρίνετε μεταξύ τους διάφορους servers και υπηρεσίες hosting, ώστε να καταλήξετε στην καλύτερη επιλογή για τη δική σας επιχείρηση.
Τα βασικά κριτήρια για αυτή την επιλογή είναι ο server και το scalability. Δηλαδή, εάν ο server και το website σας αντέχουν τις αλλαγές που πρόκειται να κάνετε τώρα, αλλά και σε μελλοντικό επίπεδο.
Επίσης, είναι λογικό να σκέφτεστε και το πώς θα ανανεώνεται το περιεχόμενό του σε καθημερινή βάση.
Είναι συνήθως δύσκολο και απαιτεί ένα χρόνο προσαρμογής για μία ομάδα ανθρώπων να μάθουν να χρησιμοποιούν ένα νέο CMS.
Όμως ο παράγοντας της εκπαίδευσης είναι κάτι το οποίο μπορεί να λυθεί σχετικά εύκολα.
Κάτι ακόμα που θα πρέπει να αναρωτηθείτε είναι εάν έχετε πρόσβαση σε ό,τι αρχεία χρειάζεστε για να υλοποιήσετε τις αλλαγές που θέλετε.
Αν για παράδειγμα είχατε αναθέσει την υλοποίηση του website σας σε μια εταιρεία που πλέον δεν υπάρχει ή σε κάποιον freelancer που δεν είναι διαθέσιμος, είναι πιθανό να έχετε πρόσβαση μόνο στο τελικό site και όχι στα αρχεία και στον κώδικα που χρησιμοποιήθηκε για να πάρει το website σάρκα και οστά.
Προς αποφυγή τέτοιων δυσάρεστων συνθηκών, μπορεί κανείς να επιλέξει μια open source πλατφόρμα, η οποία θα παρέχει σιγουριά προς τη διατήρηση και εξέλιξη του website σας.
Από την άλλη, όμως, η υποστήριξη που παρέχει δεν είναι τόσο επαγγελματική όσο στις κλειστού τύπου πλατφόρμες.
Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό να κάνετε την έρευνά σας και να επιλέξετε αυτό που πιστεύετε ότι ταιριάζει περισσότερο σε εσάς και στις ανάγκες της επιχείρησής σας.
Είναι σημαντικό να γνωρίζετε το είδος και τον όγκο του περιεχομένου που ήδη έχετε δημοσιεύσει.
Στη συνέχεια, πρέπει να εξεταστούν οι εναλλακτικοί τρόποι που υπάρχουν για την καλύτερη μεταφορά του περιεχομένου αυτού και να οριστεί η διαδικασία βάση της οποίας θα πραγματοποιηθεί.
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα παίξει καθοριστικό ρόλο για την επιλογή πλατφόρμας CMS, καθώς είναι και αυτός ένας πολύ σημαντικός παράγοντας.
Πριν προχωρήσετε σε οποιαδήποτε αλλαγή κάντε μία αξιολόγηση του υπάρχοντος website αναφορικά με το SEO και εντοπίστε τι δουλεύει καλά και πού υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση.
Ακόμα πιο σημαντικό βήμα είναι να κάνετε έναν έλεγχο και να καταγράψετε ποιες ενέργειες θα χρειαστεί να γίνουν κατά τη διάρκεια της μετάβασης από το παλιό στο νέο site, για να μη δημιουργηθούν προβλήματα σε επίπεδο SEO και επηρεαστούν τα rankings.
Ορισμένες από αυτές τις ενέργειες είναι τα redirects και τα server responses (3xx, 4xx, 5xx).
Θα πρέπει να εξετάσετε τι επιλογές έχετε τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αναφορικά με το budget, τον χρόνο που έχετε στη διάθεσή σας και τα resources που διαθέτετε, ώστε να καταλήξετε στο ποιες είναι οι κατάλληλες τεχνολογίες για να πετύχετε τους στόχους σας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Αν έχετε, για παράδειγμα, ένα τόσο ξεπερασμένο website που χρησιμοποιεί flash ή είναι στατικό (δεν είναι από CMS πλατφόρμα), θα ήταν καλό να επιλέξετε να ανασχεδιάσετε το website σας σε HTML5/jQuery μέσα από κάποιο CMS, καθώς αποτελούν μία σύγχρονη και scalable τεχνική βάση, στην οποία μπορείτε να βασίσετε και μελλοντικές επεκτάσεις της πλατφόρμας σας.
Όλα τα παραπάνω δεν είναι τα μόνα θέματα που πρέπει να αναλύσετε.
Κάθε εταιρεία και κάθε site έχει διαφορετικούς παράγοντες που θα πρέπει να αναλύσει σε μία διαδικασία redesign, αλλά αυτά τα σημεία είναι ένα χρήσιμος οδηγός για να ανατρέξετε πριν προχωρήσετε στο redesign του δικού σας website.