Ποιος άκουσε για UX Design και δεν το… παρεξήγησε; Συχνά ο όρος "User Experience" συγχέεται με αυτόν του "Design", ενώ ουσιαστικά δεν είναι μόνο αυτό!
Το User Experience (UX) αφορά την κατανόηση, τη γνώση και την καταγραφή δεδομένων που πυροδοτούν τη διαδικασία του σχεδιασμού.
Σε αυτή τη διαδικασία, είτε πρόκεται για κάποιο προϊόν (website, app, game κλπ.) είτε για υπηρεσία, ο χρήστης έχει κύριο λόγο ύπαρξης.
Η αλληλεπίδραση που θα έχει με το τελικό προϊόν ή την υπηρεσία είναι καθοριστική και θα βοηθήσει στο να εκπληρωθεί ο βασικός του στόχος που δεν είναι άλλος από το να το αγαπήσουν οι τελικοί χρήστες!
Με λίγα λόγια, με τον όρο UX περιγράφουμε τη συνολική εμπειρία που έχει ο χρήστης με ένα προϊόν ή υπηρεσία.
Η έννοια του UX Design συνδέεται άμεσα με τον ίδιο το χρήστη και τον κάθε χρήστη ξεχωριστά.
Εξετάζει τι νιώθει και τι σκέφεται όταν χρησιμοποιεί ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, πως αυτό το προϊόν διευκολύνει την καθημερινότητά του, πόσο εύχρηστο ή δύσχρηστο είναι και ποια είναι τα συναισθήματα που του δημιουργούνται.
Σκεφτείτε τις εφαρμογές που χρησιμοποιείτε καθημερινά ή κάποιο site που επισκευθήκατε πρόσφατα και σας δυσκόλεψε ή ακόμα και οικιακές συσκευές που για κάποιο λόγο σας δημιουργούν την αίσθηση ότι εσείς κάτι κάνετε λάθος.
Αν για παράδειγμα κάθε πρωί που πίνετε το γαλλικό καφέ σας ξεχνάτε το διακόπτη της μηχανής αναμμένο, τότε σίγουρα δεν φταίει το design, η αισθητική δηλαδή της καφετιέρας, αλλά το ότι η φωτεινή ένδειξη δεν είναι αρκετά… φωτεινή για μια ηλιόλουστη μεσογειακή κουζίνα όπως η δική σας.
Όλα είναι θέμα UX λοιπόν!
Βέβαια, το UX δεν θα πρέπει να το συγχέουμε ούτε με τον όρο του "Usability" γιατί πολύ απλά σχεδιάζοντας με άξονα το UX έχουμε πολλά περισσότερα να λάβουμε υπόψη μας από ότι αν απλώς ένα προϊόν είναι χρηστικό.
Όπως ανέφερα και παραπάνω, το UX περικλείει ολόκληρη την εμπειρία της αλληλεπίδρασης με το προϊόν.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που ως πιο επιτυχημένα προϊόντα χαρακτηρίζονται εκείνα που είναι ταυτόχρονα ελκυστικά, λεπτομερώς σχεδιασμένα, εύχρηστα και προσφέρουν στο χρήστη θετικά συναισθήματα.
Η επιτυχία του UX βασίζεται σε δεδομένα που προκύπτουν από έρευνες, από την ανάλυση του προϊόντος ή της υπηρεσίας, από στατιστικά και από πληροφορίες που καταγράφονται μέσα από την καθημερινότητά μας.
Γι’ αυτό και η ενεργή αλληλεπίδραση των χρηστών αφήνει στην άκρη αναπάντητα ερωτήματα, εικασίες αλλά και προσωπικά κριτήρια.
Φανταστείτε το UX σαν ένα μεγάλο κύκλο που περικλύει ή εφάπτεται με άλλους μικρότερους κύκλους.
Οι μικρότεροι κύκλοι αντιπροσωπεύουν το interaction design, το industrial design, το visual design, το information architecture και το user-centered design.
Κάπως έτσι επιχείρησε να αποδώσει τον όρο του User Experience Design η Pabini Gabriel-Petit:
Όπως καταλαβαίνετε, ο σχεδιασμός ενός οπτικά ελκυστικού προϊόντος και η διασφάλιση της σωστής λειτουργίας του δεν αποτελεί τη μόνη πρόκληση.
Πρέπει και να μπορέσετε να κάνετε τους ανθρώπους που θα το χρησιμοποιήσουν να σκεφτούν: «Φοβερό αυτό το website!» ή «Πόσο έξυπνα σχεδιασμένη είναι αυτή η εφαρμογή!».
Το ζητούμενο είναι να ξεπεράσετε τις βασικές προσδοκίες των πελατών σας και να τους απογειώσετε, ώσπου να φτάσουν στο στάδιο του Extreme Delight, όπως αυτό ορίζεται από το μοντέλο του Kano που βλέπετε παρακάτω:
Όταν αυτό επιτευχθεί, τότε θα έχετε καταφέρει να χτίσετε μια σχέση εμπιστοσύνης και δέσμευσης μεταξύ των χρηστών και του προϊόντος ή της υπηρεσίας σας.
Και αυτό θα συμβεί όχι γιατί δεν θα υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές, αλλά επειδή θα περιμένουν κάθε φορά όλο και περισσότερα από εσάς, επηρεασμένοι και «εξαρτημένοι» από το User Experience που τους έχετε ήδη προσφέρει.
Ψάχνετε τρόπους να ενισχύσετε το user experience κάποιου προϊόντος ή υπηρεσίας;
Οι συνεργάτες μου και εγώ βρισκόμαστε στη διάθεσή σας