Wedia Digital Marketing Agency - Academy Blog

Social Media για e-commerce: 10 tips, καμία δικαιολογία!

Written by Marlen Derian | 28 Νοε 2016

Το ότι έχεις ανοίξει λογαριασμό σε όποιο social media κανάλι κυκλοφορεί δεν σε κάνει αυτόματα και το πρώτο e-commerce site! Αυτά τα tips όμως, μπορούν!

Ίσως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όσοι ασχολούνται με τον κλάδο του e-commerce είναι ότι ρίχνουν όλο το βάρος στο website τους με αποτέλεσμα η παρουσία τους στα social media να είναι αδύναμη. Εάν βλέπεις και τον εαυτό σου στην παραπάνω πρόταση, τότε συνέχισε να διαβάζεις.

Αναμφίβολα, τα social media για ένα e-shop είναι ένα ισχυρό εργαλείο προβολής των προϊόντων του αλλά και μια μηχανή πωλήσεων. Αρκεί να σκεφτείς ότι σύμφωνα με έρευνες το 78% των συμμετεχόντων είναι πολύ πιθανό να πραγματοποιήσουν μια αγορά επηρεασμένοι από κάποιο social post, ενώ είναι 6 φορές πιο πιθανό να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα όσοι δηλώνουν επηρεασμένοι από τα social media.

Όπως καταλαβαίνεις, αυτά τα κανάλια κρύβουν μέσα τους μεγάλες ευκαιρίες σε σχέση με την ενίσχυση του brand awareness, του engagement και της επισκεψιμότητας του e-shop σου!

Η προετοιμασία είναι το ήμισυ του παντός!

Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που μπορεί να κάνει κανείς στα social media είναι να σχεδιάζει ενέργειες χωρίς κανένα στόχο. Αντίθετα, η δημιουργία ενός content calendar που αποσκοπεί στην επίτευξη ενός επιχειρηματικού στόχου, όπως επίσης και ένας προκαθορισμένος προγραμματισμός για την δημοσίευση των posts είναι σίγουρα μια πολύ καλή αρχή!

1. Καθόρισε το στόχο!

Είναι απλό! Σκέψου τι θέλεις να πετύχεις μέσα από την παρουσία σου στα social media και λειτούργησε βάσει αυτού. Για τα περισσότερα e-commerce sites αυτός ο στόχος είναι είτε η αναγνωρισιμότητα ενός brand, είτε η αύξηση της επισκεψιμότητας ενός e-shop ή η αύξηση των συνολικών πωλήσεων.

Σε κάθε περίπτωση, οι στόχοι που θα θέσεις θα πρέπει να είναι συγκεκριμένοι και μετρήσιμοι για να μπορείς να έχεις μια ξεκάθαρη εικόνα για την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής σου. Για παράδειγμα, ένας μετρήσιμος στόχος μπορεί να είναι το engagement, το οποίο μετριέται σύμφωνα με τον αριθμό των comments και των shares στα posts της σελίδας.

2. Επίλεξε το κανάλι που ταιριάζει στην επιχείρησή σου.

Όπως αναφέρθηκε στην εισαγωγή το να έχεις λογαριασμό σε όποιο social media κανάλι υπάρχει δεν σημαίνει ότι το κάνεις και καλά. Ίσα ίσα, εάν αφιέρωνες το χρόνο σου σε ένα ή δύο βασικά κανάλια, τότε θα είχες περισσότερες πιθανότητες οι ενέργειές σου να έχουν αποτέλεσμα.

Με λίγα λόγια είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζεις τα δημογραφικά στοιχεία του κοινού σου, τις συνήθειές τους και τα social media κανάλια τα οποία επιλέγουν. Με αυτόν τον τρόπο θα μάθεις ποιο ποσοστό του κοινού σου βρίσκεται σε κάθε social μέσο στα οποία θα ρίξεις όλη την προσοχή σου.

3. Εξοικειώσου με τα data.

Aν δεν ξέρεις σε ποια μέσα μοιράζονται το περιεχόμενό σου οι επισκέπτες του website σου, τότε πώς θα ξέρεις ποια social media sharing buttons πρέπει να αναδείξεις στο blog ή στο website σου; 

Τα analytics είναι μια πολύ σημαντική πηγή πληροφοριών για κάθε online property. Επομένως θα πρέπει να γνωρίζεις ποιο social κανάλι σου φέρνει το περισσότερο traffic, ποια ώρα της ημέρας έχεις το μεγαλύτερο engagement, τι είδους περιεχόμενο αρέσει στο κοινό σου κλπ. Οι απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις θα σε βοηθήσουν στη δημιουργία ενός ξεκάθαρου και αποτελεσματικού πλάνου για τα social media.

4. Μην ξεχνάς το lead generation.

Ενδεχομένως να σου διαφεύγει αλλά τo lead generation (θα πρέπει να) είναι ο λόγος για τον οποίο βρίσκεσαι στα social media! 

Για αρχή, πρόσθεσε στην περιγραφή κάθε social καναλιού ένα link προς τη σελίδα στην οποία θες να προσγειώνονται όσοι θα πατήσουν εκεί. Συγκεκριμένα στο Facebook μπορείς επίσης να προσθέσεις και το κουμπί “Sign up” για την πραγματοποίηση εγγραφής και να εκμεταλλευτείς τις δυνατότητες που σου δίνει για τη δημιουργία διαγωνισμών κλπ.

Ακόμα, η χρήση hashtags και σχετικών keywords είναι πάντα μια καλή ιδέα!

Σειρά έχει το περιεχόμενο.

Τα do’s and don’ts που ακολουθούν θα σε βοηθήσουν απογειώσεις το social media περιεχόμενό σου!

5. Αναγνώρισε τις ανάγκες του κοινού σου.

Μια αποτελεσματική στρατηγική θα πρέπει να ενισχύει το engagement. Άρα το περιεχόμενο θα πρέπει με κάποιο τρόπο να απαντά στις ανάγκες του κοινού στο οποίο στοχεύει. Ένας τρόπος να καθορίσεις τις ανάγκες του κοινού σου είναι να δημιουργήσεις personas – η κάθε μια αντιπροσωπεύει μια κατηγορία του κοινού- και έπειτα να καθορίσεις σε ποιο από τα τρία στάδια του Buyer’s Journey βρίσκονται.

Με τη δοκιμή διαφόρων ειδών περιεχομένου θα μπορέσεις να καθορίσεις σημαντικούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα ποια posts έχουν το μεγαλύτερο engagement, αλλά και το σύνολο των shares και των comments.

6. Μην ξεχνάς πού βρίσκεσαι. 

Μπορεί τα social media να αποτελούν ένα δυνατό κανάλι προώθησης προϊόντων και προσφορών, αλλά θα πρέπει να γίνεται με μέτρο. Μην ξεχνάς ότι τα social media για τους χρήστες είναι ένα μέρος στο οποίο περνούν το χρόνο τους συνομιλώντας με φίλους τους, διαβάζοντας ειδήσεις και καταναλώνοντας περιεχόμενο. Σίγουρα λοιπόν δεν βρίσκονται εκεί με την πρόθεση να αγοράσουν κάτι.

Ένα από τα μυστικά των brands που ξεχωρίζουν στα social media είναι η σχέση εμπιστοσύνης που δημιουργούν με τους καταναλωτές. Αντί λοιπόν να προσπαθείς να πουλήσεις απλά ένα προϊόν, προσπάθησε να δημιουργήσεις μοναδικό περιεχόμενο που δίνει απαντήσεις στα ερωτήματα των καταναλωτών και που τους είναι χρήσιμο, ώστε να κερδίσεις την εμπιστοσύνη τους. Έτσι, θα είσαι η πρώτη επιλογή τους όταν αποφασίσουν να καλύψουν μια ανάγκη τους.

7. Θυμήσου: Μια εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις!

Το περιεχόμενο δεν αφορά μόνο το λεκτικό κομμάτι αλλά και το εικαστικό. Μάλιστα, είναι έως και 40 φορές πιο πιθανό να μοιραστεί κάποιος μια φωτογραφία στα social media παρά οποιονδήποτε άλλο τύπο περιεχομένου.

Όμως για να είναι μια φωτογραφία shareable θα πρέπει να είναι και καλής ποιότητας. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να επενδύσεις στη δημιουργία engaging visuals τα οποία θα συνοδεύουν τις δημοσιεύσεις σου στα social media. Ο μόνος περιορισμός που έχεις είναι ότι τα εικαστικά σου θα πρέπει να ακολουθούν τα αντίστοιχα guidelines για το μέγεθος που ορίζει κάθε κανάλι. Κατά τα άλλα… sky is the limit!

Η στρατηγική είναι το παν!

Εφόσον ξέρεις σε ποιους μιλάς, πού βρίσκονται αλλά και τι θέλουν να δουν μην εγκαταλείψεις την προσπάθεια! Διάβασε παρακάτω πώς θα καταστρώσεις ένα αποδοτικό πλάνο στρατηγικής για τα social media του e-commerce site σου.

8. Παρουσίασε τα προϊόντα σου!

Σχεδίασε περιεχόμενο που να δείχνει πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί το εκάστοτε προϊόν που θες να προωθήσεις ή τι μπορεί να πετύχει κανείς με τη χρήση του. Για παράδειγμα το e-shop Joco το οποίο πουλάει μεταξύ άλλων και κούπες για καφέ, χρησιμοποιεί τη σελίδα του στο Instagram αποτελεσματικά δημοσιεύοντας απλές φωτογραφίες υψηλής ποιότητας που δείχνουν τη χρήση αυτής της κούπας στην καθημερινότητα. Έτσι, οι χρήστες ενημερώνονται για το πώς χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη κούπα άλλοι καταναλωτές και παίρνουν ιδέες!

Ακόμα, τα social media είναι το ιδανικό μέρος να ενημερώσεις το κοινό σου ότι κάποιο προϊόν μπορεί να βρίσκεται σύντομα εκτός αποθέματος, ώστε να τους παρακινήσεις να το αγοράσουν. Όπως βλέπεις, οι δυνατότητες που σου δίνονται είναι αμέτρητες. Το μόνο που μένει είναι να τις αξιοποιήσεις.

9. Δώσε ένα κίνητρο για user-generated content.

Το user-generated content είναι μια απόδειξη ότι το προϊόν σου λειτουργεί ή ότι το brand σου είναι αγαπητό στο κοινό. Επίσης, το περιεχόμενο που δημιουργεί το κοινό από μόνο του τις περισσότερες φορές είναι και αυτό που του αρέσει και το ενδιαφέρει. Οπότε το κέρδος είναι διπλό!

Για παράδειγμα το ASOS, εφαρμόζει τη συγκεκριμένη στρατηγική έχοντας δημιουργήσει μια σελίδα στο Instagram με το handle "As seen on me": 

Εκεί το κοινό μπορεί να ανεβάζει φωτογραφίες με τα προϊόντα που έχει αγοράσει από το ASOS, τα οποία έπειτα εμφανίζονται και στην αντίστοιχη σελίδα του προϊόντος μέσα στο e-shop. Με αυτόν τον τρόπο το ASOS είναι σε θέση να προσφέρει μια καλύτερη εμπειρία στους επισκέπτες του website του, ενώ παράλληλα ευχαριστεί και τους ήδη υπάρχοντες πελάτες του αξιοποιώντας το περιεχόμενο που έχουν δημιουργήσει.

Εναλλακτικές μορφές user-generated content είναι και τα reviews ή τα ερωτήματα σε μορφή post που πυροδοτούν συζητήσεις. Το Facebook και το Pinterest είναι επίσης πολύ αποτελεσματικά κανάλια για τη χρήση user generated content, πάντα με τη χρήση ενός κοινού hashtag.

10. Κάνε live chat!

Πού πήγε το μυαλό σου; Τα live chats όπως και τα live videos είναι ένας νέος τρόπος επικοινωνίας ενός brand με το κοινό του καθώς ενισχύει το engagement και πυροδοτεί συζητήσεις ποικίλου ενδιαφέροντος. Επίσης, δείχνει και την ανθρώπινη πλευρά της επιχείρησής σου. Δες πώς μπορείς να βγεις live στο Facebook και κάνε μια δοκιμή!

Εναλλακτικά, μια άλλη μορφή live chatting είναι να προσκαλέσεις το κοινό σου να συντονιστεί μια συγκεκριμένη ώρα σε συγκεκριμένο κανάλι στα social media, ώστε να απαντήσεις σε ερωτήσεις που μπορεί να έχουν ή να κάνετε μαζί μια συζήτηση για κάποιο συγκεκριμένο θέμα ή προϊόν. Το e-shop του ASOS δίνει πάλι το καλό παράδειγμα με την παρακάτω ανάρτηση: 

Σκέφτεσαι να ανανεώσεις τη social media marketing στρατηγική σου;

Και πολύ καλά κάνεις! Τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω είναι η απόδειξη ότι τα social media παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο για τα e-shops και ειδικά τις μικρές επιχειρήσεις. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να ακούσεις τα «θέλω» των πελατών σου. Με αυτόν τον τρόπο θα προσελκύσεις νέους πελάτες, ενώ οι ήδη υπάρχοντες πελάτες σου θα μείνουν πιστοί.

Επειδή όμως είναι λογικό να σε απασχολούν και άλλα πράγματα που αφορούν το e-shop σου και η social media marketing στρατηγική σου να μένει πίσω, εάν το επιθυμείς μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μας, ώστε να καθορίσουμε μαζί κάποια next steps.

Let's get social!