Wedia Digital Marketing Agency - Academy Blog

3 βασικοί όροι που πρέπει να γνωρίζετε για τα Web Analytics

Written by Anty Rentetakos | 14 Δεκ 2017

Εσείς γνωρίζετε τις βασικές έννοιες γύρω από τα web analytics για να μπορείτε να παρακολουθείτε τα reports και την πρόοδο του site σας;

Users, Visitors, Visits, Sessions, Pageviews – σας φαίνονται όλα ίδια, σωστά; Δεν είστε οι μόνοι!

Πολλοί μπερδεύουν τους παραπάνω όρους όταν χειρίζονται εργαλεία web analytics, όπως το Google Analytics, και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα στοιχεία αξιολόγησης της επισκεψιμότητας ενός website να παρερμηνεύονται και να λαμβάνονται λανθασμένες αποφάσεις.

Στόχος αυτού του άρθρου είναι να σας παρουσιάσει τα βασικά στατιστικά στοιχεία που αφορούν ένα website και τη σημασία τους, ώστε να μπορέσετε να τα κατανοήσετε και να αξιολογήσετε τις δικές σας ενέργειες.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σας πω ότι, κάθε πλατφόρμα web analytics (π.χ. Google Analytics, HubSpot κλπ.) ορίζει διαφορετικά κάποια βασικά metrics. Παρακάτω, θα δείτε την προσέγγιση του Google Analytics σε σχέση με τους τρεις βασικούς όρους που μπορεί κανείς να συναντήσει στα περισσότερα εργαλεία web analytics, προκειμένου να κατανοήσετε τη σημασία τους.

1. Ποιοι είναι οι users/visitors; 

Την πρώτη φορά που μια συσκευή (desktop, laptop, smartphone κλπ.) ή ένας browser (Chrome, Opera κλπ.) φορτώνει το περιεχόμενο του website σας, ο κώδικας παρακολούθησης της πλατφόρμας Google analytics δημιουργεί μια τυχαία μοναδική ταυτότητα που ονομάζεται user / client id (αναγνωριστικό πελάτη) και την στέλνει στον server. Αυτό το μοναδικό client id μετριέται ως νέος unique user (μοναδικός χρήστης). Επομένως, κάθε φορά που ανιχνεύεται ένα νέο id, η πλατφόρμα Google analytics μετρά έναν νέο χρήστη. Αντίθετα, όταν η πλατφόρμα ανιχνεύσει ένα υπάρχον user id σε ένα νέο session (νέα συνεδρία), το μετρά σαν returning user (δηλ. χρήστης που έχει επιστρέψει). 

Ποια η διαφορά μεταξύ new και returning users/visitors;

«Νew User/Visitor» (Νέος Xρήστης/επισκέπτης) θεωρείται ο χρήστης που δεν έχει επισκεφτεί ξανά το website σας, ενώ «Returning User» (Eπανερχόμενος Xρήστης/επισκέπτης) είναι εκείνος που συνεχίζει να το επισκέπτεται, στη διάρκεια ενός ορισμένου χρονικού διαστήματος. Βάσει αυτού του στατιστικού στοιχείου μπορείτε να καταλάβετε αν διατηρείτε το ενδιαφέρον των επισκεπτών σας και αν καταφέρνετε να προσελκύσετε νέους επισκέπτες.

2. Πώς ορίζονται τα sessions/visits;

Σύμφωνα με τον οδηγό του Analytics, το «Session» (περίοδος σύνδεσης) - σε κάποια εργαλεία εμφανίζεται και ως «Visit» (επίσκεψη) - περιγράφει ένα σύνολο αλληλεπιδράσεων (interactions) του χρήστη που πραγματοποιούνται στο website σας, μέσα σε ένα δεδομένο χρονικό διάστημα. Κατά τη διάρκεια ενός session ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει ένα σύνολο δραστηριοτήτων όπως προβολή σελίδων (pageviews), αλληλεπίδραση στα social media ή ακόμα και online συναλλαγές. 

Το παρακάτω πινακάκι δείχνει ένα σύνολο ενεργειών οι οποίες θα μπορούσαν να λάβουν μέρος κατά τη διάρκεια ενός session: 

Πιθανό τώρα να σκέφτεστε πώς γίνεται τα «Pageviews», για τα οποία θα μιλήσουμε παρακάτω, να είναι συνήθως πιο ψηλά από τα sessions. Αυτό εξηγείται από το παρακάτω παράδειγμα: 

Ο επισκέπτης Α επισκέφτηκε το website σας την 1η ημέρα και επιστρέφει την 2η ημέρα 2 φορές, σε 2 διαφορετικά χρονικά διαστήματα. Σε κάθε επίσκεψη ο επισκέπτης «φόρτωσε» (επισκέφτηκε) 5 σελίδες.

Στην αυτήν την περίπτωση, τα Analytics θα μετρήσουν 3 διαφορετικά Visits (ή Sessions) και 15 Pageviews (5 pageviews * 3 visits).

Πόσο διαρκούν τα sessions;

Τα sessions του Google Analytics διαρκούν 30 λεπτά, αλλά υπάρχει η δυνατότητα να επιμηκύνετε τον χρόνο αυτό ανάλογα με το προφίλ του website σας.

Πιο συγκεκριμένα, σε κανονικές συνθήκες ένα session τελειώνει και αρχίζει ένα νέο:

• Όταν ο χρήστης είναι 30 λεπτά ανενεργός και μετά επανακτά δραστηριότητα.

• Τα μεσάνυχτα κάθε ημέρας (π.χ. αν ένα session ξεκινήσει στις 23.59 και ο επισκέπτης παραμείνει στο site έως τις 00.00, τότε το εργαλείο θα μετρήσει ένα επιπλέον session).

• Όταν ο χρήστης επισκέπτεται το site μέσω μιας καμπάνιας και μετά επιστρέφει μέσω μιας άλλης.

Με λίγα λόγια, αν κάποιος επισκεφτεί το website σας, βγει και επιστρέψει μέσα σε 30 λεπτά, αυτή η δραστηριότητα μετριέται σαν ένα session και όχι δύο. Επίσης, αν κάποιος παραμείνει ανενεργός για 30 λεπτά ή παραπάνω στο website σας, κάθε δραστηριότητα που θα ακολουθήσει θα θεωρηθεί νέο session, παρόλο που ουσιαστικά δεν έφυγε ποτέ.

3. Τι είναι τα pageviews; 

Το «Pageview» (όπως αναφέρεται στο Google Analytics) ή View (όπως θα το δείτε σε άλλα εργαλεία web analytics) δηλώνει τoν αριθμό των φορών που μια σελίδα «φορτώθηκε» από έναν browser. Αν δηλαδή κάποιος επισκέπτης βρίσκεται στο website σας και ανανεώσει τη σελίδα που βρίσκεται στον browser, θα μετρήσει για 2 pageviews. Αν επισκεφτεί μία σελίδα, μετά μια άλλη και επιστρέψει στην αρχική, αυτό θα ισοδυναμεί με 3 pageviews.

Ο αριθμός των pageviews σας βοηθά να καταλάβετε κατά πόσον το περιεχόμενο του website σας προσελκύει τους επισκέπτες σας. Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό να γνωρίζετε αν οι επισκέπτες σας μπαίνουν σε μια σελίδα και μετά εγκαταλείπουν το website σας ή αν παραμένουν σε αυτό για να καταναλώσουν το περιεχόμενό σας. 

Τι διαφορά έχουν από τα unique pageviews;

Σύμφωνα με τα Google Analytics, τα «Unique Pageviews» συμπεριλαμβάνουν όλα τα pageviews που πραγματοποιούνται από τον ίδιο χρήστη κατά τη διάρκεια του ίδιου session. Έτσι, αν κάποιος επισκεφτεί την ίδια σελίδα δυο φορές (ή παραπάνω) κατά τη διάρκεια ενός session, τα unique pageviews θα μετρήσουν μόνο ένα pageview.

Γενικά, μέσα από μία πλατφόρμα web analytics έχετε τη δυνατότητα να μελετάτε στατιστικά αποτελέσματα για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και να συγκρίνετε την απόδοση του website σας σε σχέση με ένα άλλο, παλαιότερο χρονικό πλαίσιο. Στη wedia, αξιολογούμε την απόδοση των digital marketing ενεργειών μας χρησιμοποιώντας τόσο τα Google Analytics όσο και το αντίστοιχο εργαλείο Analytics της HubSpot.

Ελπίζω, το παραπάνω άρθρο να σας βοηθήσει στην κατανόηση των όρων που θα σας επιτρέψουν να αξιολογήσετε σωστά την επισκεψιμότητα που website σας ή να αξιολογήσετε ένα report και να κάνετε τις ανάλογες κινήσεις!