Skip to content

Test AVocado Blogpost

As one of the most fast-growing agencies in Greece, our talented people fuel our successes.

To UX είναι ένας τομέας που αγγίζει ένα ευρύ φάσμα άλλων κλάδων γνώσεων: την Πληροφορική, την Ψυχολογία, το Σχέδιο και τη Γραφιστική ακόμα και την Ανθρωπολογία. Διαβάστε παρακάτω πως η ψυχολογία και το UX είναι αλληλένδετα, και μερικές έξυπνες πρακτικές της ψυχολογίας που μπορούν να συμβάλλουν σε ένα καλύτερο UX design.

People ignore design that ignores people.

–Frank Chimero

Γνωρίζατε ότι επιχειρήσεις χάνουν δισεκατομμύρια κάθε χρόνο λόγω κακής εμπειρίας χρήστη; Ταυτόχρονα, τα στατιστικά δεδομένα δείχνουν ότι ένα σωστά μελετημένο UX (User Experience) μπορεί να αυξήσει τα conversion rates έως και 400%. Έχουμε αναλύσει τη σημασία του σωστού UX ήδη επομένως, το ερώτημα είναι: εάν έχετε έναν ιστότοπο, πώς μπορείτε να βελτιώσετε το σχεδιασμό UX σας;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να γίνει αυτό, φυσικά. Και ένας από αυτούς είναι η εφαρμογή αρχών της ανθρώπινης ψυχολογίας στον τρόπο εμφάνισης και λειτουργίας του ιστότοπού σας!

Γιατί όμως παίζει ρόλο η ψυχολογία στο UX;

Η έννοια της εμπειρίας του χρήστη ή αλλιώς το UX (User Experience) περιλαμβάνει εξ ορισμού την έννοια της ανθρώπινης υπόστασης.

Η Wikipedia ορίζει το UX ως εξής:

“Η εμπειρία χρήστη (UX) είναι τα συναισθήματα και οι στάσεις ενός ατόμου σχετικά με τη χρήση ενός συγκεκριμένου προϊόντος, συστήματος ή υπηρεσίας.”

Σύμφωνα με το Nielsen Norman Group:“Η εμπειρία χρήστη περιλαμβάνει όλες τις πτυχές της αλληλεπίδρασης του τελικού χρήστη με την εταιρεία, τις υπηρεσίες και τα προϊόντα της.”Επομένως, ο μόνος τρόπος για να σχεδιάσουμε προϊόντα που προσδίδουν ποιότητα και νόημα στη ζωή των ανθρώπων είναι να σχεδιάζουμε με γνώμονα εκείνους που θα τα χρησιμοποιήσουν. Για να το πετύχουμε αυτό, θα πρέπει πρώτα και κύρια να έχουμε κατανοήσει τους ανθρώπους, γιατί σε αυτούς απευθυνόμαστε -τουλάχιστον μέχρι να εξελιχθούν κι άλλο τα ρομπότ !Επομένως, γίνεται σαφές πως οι έννοιες της εμπειρίας του χρήστη και της ψυχολογίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους.

Η εις βάθος κατανόηση των συναισθημάτων των χρηστών είναι πάντα το όνειρο κάθε σωστού UX Designer. Πως αισθάνονται την ώρα που βλέπουν ή χρησιμοποιούν αυτό που έχουμε σχεδιάσει; Διασκεδάζουν; Είναι απογοητευμένοι; Προβληματίζονται; Η κατανόηση του πώς αισθάνονται πραγματικά οι χρήστες την στιγμή της αλληλεπίδρασης με τον ιστότοπό μας ή το προϊόν μπορεί να μας βοηθήσει να βελτιώσουμε συγκεκριμένες πτυχές του ή να κατανοήσουμε γιατί αρέσουν στους χρήστες αυτά που τους αρέσουν.

Φυσικά, η ανθρώπινη νόηση είναι εξαιρετικά πολύπλοκη και είναι πολλοί οι παράγοντες που παίζουν ρόλο στις αυθόρμητες ανθρώπινες αντιδράσεις ή στις εντυπώσεις μας. Όταν ρωτάμε κάποιον, «Γιατί σου αρέσει αυτό;» υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην είναι σε θέση να απαντήσει ή μπορεί και να παρερμηνεύσουμε την απάντησή του με βάση δικές μας προσωπικές εμπειρίες.

Επίσης, είναι πλέον γνωστό πως οι περισσότερες ανθρώπινες αντιδράσεις καθοδηγούνται από το υποσυνείδητο. Στα χιλιοστά του δευτερολέπτου αφότου ένα άτομο συναντά μια νέα εφαρμογή ή ένα website, εκατομμύρια νευρώνες ενεργοποιούνται και ο εγκέφαλος παίρνει εκατοντάδες υποσυνείδητες αποφάσεις.Θα βρω εδώ αυτό που ψάχνω; Μπορώ να εμπιστευτώ αυτόν τον ιστότοπο;Έρευνες έχουν δείξει πως οι άνθρωποι είναι σε θέση να αξιολογήσουν εάν κάτι τους αρέσει οπτικά εντός 50 ms. Για να το θέσουμε αυτό σε προοπτική, το ανθρώπινο μάτι ανοιγοκλείνει σε περίπου 100 έως 400 ms! Από τα παραπάνω, γίνεται σαφές πως ένας UX Designer δεν θα μπορέσει ποτέ να σχεδιάσει αποτελεσματικά αν δεν έχει ενσυναίσθηση και αν δεν γνωρίζει μερικές βασικές αρχές της ψυχολογίας.

Σε αυτό το άρθρο, θα σας καθοδηγήσουμε στις 4+1 αρχές της ανθρώπινης ψυχολογίας που μπορούν να σας βοηθήσουν να ενισχύσετε το UX του ιστότοπού σας. Και δεν χρειάζεται να έχετε πτυχίο ψυχολογίας για να λειτουργήσει για εσάς.Ας πάμε λοιπόν κατευθείαν σε αυτό!1. O νόμος του HickΟ νόμος του Hick προβλέπει ότι ο χρόνος και η προσπάθεια που χρειάζεται για να ληφθεί μια απόφαση, αυξάνεται με τον αριθμό των επιλογών. Όσο περισσότερες επιλογές δίνουμε στους χρήστες μας, τόσο περισσότερο χρόνο αφιερώνουν για να λάβουν τις αποφάσεις τους.Αυτό που συμβαίνει συχνά είναι ότι οι άνθρωποι αρχίζουν να υπεραναλύουν τις επιλογές τους και καταλήγουν τόσο γνωστικά και συναισθηματικά εξαντλημένοι που απλώς επιλέγουν να μην κάνουν τίποτα.Για παράδειγμα, ένα dropdown που δίνει στους χρήστες 15 διαφορετικές επιλογές τους δυσκολεύει στο να διαλέξουν μία.

Για να το αντιμετωπίσετε αυτό προσπαθήστε να μειώσετε τον αριθμό των επιλογών. Εάν δεν μπορείτε να ελαχιστοποιήσετε τις επιλογές, προσπαθήστε να τις βάλετε σε μια σωστή νοηματική σειρά ή να τις ομαδοποιήσετε με βάση κάποιο κριτήριο.Προσπαθείστε να εντοπίσετε την Πρέβεζα στα δύο παρακάτω μενού. Σε ποιό από τα δύο την βρίσκετε πιο εύκολα; Ακόμα και να μην γνωρίζετε που βρίσκεται η Πρέβεζα γεωγραφικά, η ομαδοποίηση των αντικειμένων κάνει ευκολότερη την προσπέλασή τους.

Θέλετε να μεγαλώσετε την επιχείρηση σας;

Συμπληρώστε αυτή τη φόρμα για να επικοινωνήσετε μαζί μας!